יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » קוממיות » המתייוונים והנקודה היהודית גליון 4, פרשת מקץ
moreshet.co.il

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

המתייוונים והנקודה היהודית ( גיליון 4 פרשת מקץ , משולחנה של קוממיות )

נשאף להנהגה ונדע להוקיע את הרע, להגדיר אותו ואת המובילים אותו, להוכיח ולהזהיר מפניהם על אף שבתוך תוכם ישנה נקודה פנימית יהודית קדושה וטהורה

שבת חנוכה, שני ימים מיוחדים במעגל השנה שמתאחדים ליום אחד. השבת, עדות לנו ולעולם כולו שיש בורא לעולמנו הנברא. בורא מצוי ומשגיח המצווה על בנין של רוח בתוך עולם של חול. הגדרת ערכים ודרך חיים לכל אשר קיים בעולמנו - המעלים ומסתיר את בוראו מעין מי שלא מתאמץ לגלותו.
חג החנוכה, גילוי האור, הנקודה הפנימית החבויה בכל יהודי באשר הוא. גילוי האור שבכל מציאות ובכל נברא, שאור האלוקים שנמצא בתוכו מאיר אותו, ומאפשר לנו חשיפה וראיה עמוקה פנימה.
החשמונאים, יהודים בעלי אור פנימי, כמו כל יהודי אחר, ובכל זאת שונים הם בתכלית מרבים שחיו סביבם. המתייוונים היהודים שפרשו מדרך האמת, התחברו לדת השקר והחיצוניות, חיו ופעלו הפוך מרצונו של בורא העולם, ויצרו ניגוד בין רצון ה' לבין מעשיהם.
החשמונאים, ודווקא הם, החדים והברורים - תופסי התורה באופן מוחלט וללא פשרות, אלו שאת הנקודה הפנימית שבהם מוציאים החוצה, בהגדרה ברורה ובמסירות - הם אלו שהובילו אותנו לזכות בחג החנוכה. חג המודה לבורא העולם על הניסים ועל הזכות לטהרה, למקדש, לניצחון בקרב ולניצחון הרוח. החידוד אינו פירוד או היבדלות לשם היבדלות, הוא דרך לעמידה ברורה על הדרך ומשם לחיבור והובלה קדימה. יחד עם היותנו אוהבים כל יהודי, מאמינים בכוחו ומצפים לחזרתו לדרך הישר "יתמו חטאים מן הארץ", יחד עם זאת יודעים אנו, שכרגע יש להוביל ולהנהיג את האומה על ידי אלו שהולכים בפועל בדרך הישר, על ידי אלו שקוראים בשם ה' בפועל ממש, על ידי אלו ששם שמים בולט במעשיהם ובדרכם ללא גמגומים ופשרות, עיגול פינות או העמדת פנים.
החשמונאים שהיו מוכנים למסור את הנפש, אמרו כלפי "תרבות המערב" שעמדה מולם, שאינם חפצים בדרכם ובמעשיהם, אינם מוכנים להתייפות לכבודם, או להסתיר, ולו לרגע, את תורתם וערכיהם. הם עמדו איתן על דעתם, וקידשו שם שמים במעשיהם ובאמירותיהם. בכך זכו, דרך ההתעוררות שלהם מלמטה, לסיוע ולמתנת חינם מלמעלה. מעטים מול רבים, חלשים מול גיבורים, כי הם צדיקים מול רשעים ועוסקי תורה מול זדים ארורים.
מורכבות גדולה היא להכיר בערכו של כל אחד מישראל מחד, ומאידך לדעת שכרגע יש להתחבר ולהתקדם בכוחם של אלו שפועלים בדרך ה'. קל יותר או לשנוא הכל או לאהוב הכל, דרך אחידה עם מסר אחד, עקבי, בהתמדה ובידיעה לאן פנינו מועדות.
קשה היא האמת ואולי מעטים הם הנושאים אותה, אך לא בשל כך היא משתנית. מהחשמונאים נלמד את הדרך לפעול במורכבות הזו. כוהנים משרתי ה', נציגי כלל ישראל, מודעים, מן הסתם, לערך הכלל ולעוצמתו של כל יחיד ויחיד, לקבל אותו ואת קורבנותיו, לברכו ולכוונו. ויחד עם זאת ידעו לעמוד בנחרצות על עקרונותיהם וערכיהם, למסור עליהם את הנפש, לחנך באופן חד וברור מהי דרכה של תורה ולהשפיע מבעירתם הפנימית על סביבתם, כדי שיתרחקו מהצבעוניות והמתיקות הגדולה שמסממת ומפתה - התרבות החיצונית והשקרית של יון ובנותיה.
בואו נא אחים יקרים, כל חפצי החיים בארץ קודשנו. נתעורר ונקרא בשם ה', נפיץ את האמת היסודית הברורה - בעשייה חינוכית בתוך ביתנו כחנוכייה המונחת על השולחן. ברחוב ובישיבות כחנוכייה הפונה לרשות הרבים. נאמר דברים ברורים וישרים, מאירים ומבעירים. על דרכה של תורה על שלימות ארצנו, על תרבות ופנאי, מוסר וערכים.
הלא תורתנו מלאה ואין סופית, מחנכת ומעצבת, מחייה ומבריאה, בואו נלך בדרכה, במסירות ובשלמות, בגאון, בשמחה, ונפיץ אותה הלאה. נתמלא ממנה בכוחות גדולים כדי לעמוד איתן על שלמות העם ושלמות הארץ. נשאף להנהגה ונדע להוקיע את הרע, להגדיר אותו ואת המובילים אותו, להוכיח ולהזהיר מפניהם על אף שבתוך תוכם ישנה נקודה פנימית יהודית קדושה וטהורה. נדע להבחין בין קודש לבין חול, בין אור לחושך, ובין עובד אלוקים לאשר לא עבדו. כמו השבת המחדדת ומבליטה את קדושתנו ויסודתנו שממנה ניתן לקדש את כל חיי המעשה.
מורכבת וקשה הדרך הזו, אמיתית ונכונה היא מאוד. וכגודל הקושי כנראה גם גודל התוצאות בעזרת ה'. חנוכה שמח.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines