יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » צהר לשבת » מ``ארור`` ל``ברוך`` גליון 23, פרשת כי תבא
moreshet.co.il
עורך: איתמר מור  

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

מ"ארור" ל"ברוך" ( גיליון 23 פרשת כי תבא , שולחן שבת )

בכל שנה, בעת קריאת התורה בפרשת "כי תבא" משתלטת עלי אוירה נוגה. לקראת קריאת הקללות, אני חש דרוך, מהורהר. רצף ה'ארור' העומד להישמע, מכווץ אותי, וזאת בעיקר לאור דבריו של רבי שמעון בן רבי אלעזר שאמר: "עזרא תיקן להם לישראל שיהיו קורין קללות שבמשנה תורה קודם ראש השנה. מאי טעמא? אמר אביי ואי תימא ריש לקיש: כדי שתכלה שנה וקללותיה" (בבלי, מגילה). וכך, עם כל ארור היוצא מפיו של בעל הקורא, נגררת מתוכי אנחה קטנה של רווחה. מן תחושה האומרת: "עם ה'ארור' הזה כבר גמרנו". בדמיוני אף ראיתי לא פעם את כל הציבור עומד על רגליו, משפיל את ראשו ועוצם את עניו, משלב ידיו ומקשיב בדריכות לדברי התוכחה, ולאחר כל 'ארור' מקיים מה שנאמר בתורה "וענה כל העם", וכולם קוראים בקול גדול: "אמן!". על רקע מיוחדותה של פרשת הקללות צמחו במהלך השנים ובקהילות השונות מנהגים שרובם ככולם נועדו לפנות את הציבור בכדי שיקשיב לקריאה. לא זו בלבד אלא שנהגו שהעולה לתורה יהרהר בתשובה לפני הקריאה וכל זאת כדי שמידת הדין לא תתעורר, ויש מקומות שלא קראו בשמו של איש אלא נהגו להכריז: "יעמוד מי שירצה" (ע' "מחצית השקל" סי' תכ"ח). פוסקים אחרים בארו שבעל הקורא עצמו הוא זה שעולה, ואחרים נהגו שרב הקהילה עולה לתורה. כך קרה שקריאת הקללות שבפרשתנו הפכה במהלך הדורות לנושא העומד בפני עצמו, שתופס מקום משמעותי בשיח ההלכה והמנהג.
אולם גם כך, לא ממש ברור מדוע תופסת פרשת הקללה מקום רחב כל כך גם בתורה וגם בחיינו?
עיון בפרשת הקללות מגלה כי הם תלויות במידה רבה בכניסה לארץ. עם ההגעה לארץ, מוטלת על עמ"י החובה להבחין בין 'ארור' לבין 'ברוך'. מסגרת החיים בארץ כוללת חיי כלל וחיי פרט, והיכולת להחליט מה תהיה איכות החיים האישית והציבורית היא האתגר הגדול של העם בבואו אל הארץ.
מצד האמת, אין ספק שקל יותר לחוש שהאחריות לא תלויה בנו, אלא היא מוטלת על האחר. קל לנו לבקר, לדבר כנגד, להשמיץ ולקבוע כי האחר הוא האחראי. אבל מה לגבי עצמנו?? זהו בדיוק האתגר הנתון לפתחו של העולה לתורה בפרשת הקללות: לשנות את הקללה לברכה. זה לא ענין מיסטי, רוחני או אבסטרקטי. זו מציאות
שמעתי פעם מהרב יהושע ויצמן שליט"א, ראש ישיבת ההסדר במעלות, שאמר בשם ה"שפת אמת" כי יש משמעות מיוחדת- סגולית לכל הופעה ראשונה של מילה בתורה. המילה 'אני' מופיעה בפעם ראשונה בתורה בפסוק: " וַאֲנִי הִנְנִי מֵבִיא אֶת הַמַּבּוּל מַיִם עַל הָאָרֶץ לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר אֲשֶׁר בּוֹ רוּחַ חַיִּים מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר בָּאָרֶץ יִגְוָע". הפעם השנייה בה מופיעה המילה "אני" בתורה היא בפסוק:" וַאֲנִי הִנְנִי מֵקִים אֶת בְּרִיתִי אִתְּכֶם וְאֶת זַרְעֲכֶם אַחֲרֵיכֶם". מכאן ניתן ללמוד ששתי אפשרויות מונחות בפני האדם: האחת, היא בחירה ב'אני' אגוצנטרי שמוביל את העולם למבול, להשחתה וחורבן. הבחירה השנייה, מעמידה 'אני' אחר שבו יש בו מחוייבות גדולה לברית שבין אדם לאלוהיו, כשהיחס של האדם לעצמו, הוא זה שיכריע אם 'ארור' או 'ברוך' ילווה אותנו על פני האדמה.
כאן גם המקום להאיר הערה נוספת הנוגעת לפרשה: בכל שבת עולה ה'בעל קורא' לבימה וקורא את הפרשה בקול גדול. והנה, בשבת 'כי תבא' נקראות הקללות בלחש, בקול נמוך. שמתי לב לא פעם, שדווקא העובדה שהקורא מנמיך את קולו, היא זו שגורמת לקהל להקשיב ביתר קשב לקריאת הקללות. באופן פרדוכסאלי דווקא הנמכת הקול היא זו שגוררת הקשבה. כמדומני שמכאן צומחת הנחיה לכולנו: "דבר חלש"! ישמעו אותך ויקבלו את דבריך גם אם תאמר אותם בנחת. גם אם קשים ונוקבים הדברים – אל תצעק!
ומשכך, אין ראוי לסיים מבסיפור הבא על רב של קהילה שעלה לתורה לקריאת פרשת הקללות, ועם תום הקריאה, לאחר שבירך את הברכות, פנה אל הקהל ואמר: "חברים יקרים, שמעתם מספיק קללות. אני מבקש לברך אתכם!", ואז פתח הרב ב"מי שברך" ארוך המאחל חיים, שמחה, בריאות, שלווה והצלחה. לפיכך, גם אנו נסיים עיוננו זה בתפילה וברכה לשלומו של הציבור:
"אֱלֹקינוּ וֵאלֹקי אֲבוֹתֵינוּ, זָכְרֵנוּ בְּזִכָּרוֹן טוֹב לְפָנֶיךָ, וּפָקְדֵנוּ בִּפְקֻדַּת יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים מִשְּׁמֵי שְׁמֵי קֶדֶם, וּזְכָר לָנוּ ה' אֱלֹקינוּ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד וְאֶת הַשְּׁבוּעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לְאַבְרָהָם אָבִינוּ בְּהַר הַמֹּרִיָּה. וְתֵרָאֶה לְפָנֶיךָ עֲקֵדָה שֶׁעָקַד אַבְרָהָם אָבִינוּ אֶת יִצְחָק בְּנוֹ עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ, וְכָבַשׁ רַחֲמָיו לַעֲשׂוֹת רְצוֹנְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם, כֵּן יִכְבְּשׁוּ רַחֲמֶיךָ אֶת כַּעַסְךָ מֵעָלֵינוּ, וּבְטוּבְךָ הַגָּדוֹל יָשׁוּב חֲרוֹן אַפְּךָ מֵעַמְּךָ וּמֵעִירְךָ וּמֵאַרְצְךָ וּמִנַּחֲלָתֶךָ. וְקַיֶּם לָנוּ ה' אֱלֹקינוּ אֶת הַדָּבָר שֶׁהִבְטַחְתָּנוּ בְּתוֹרָתֶךָ".
הרב שי פירון, ראש ישיבת ההסדר והישיבה התיכונית בפ"ת, ומרבני 'צהר'
עורך המאמר הרב שי פירון


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines