יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » צהר לשבת » כולנו מחנכים- לקראת פתיחת שנת הלימודים גליון 23, פרשת כי תבא
moreshet.co.il
עורך: איתמר מור  

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

כולנו מחנכים- לקראת פתיחת שנת הלימודים ( גיליון 23 פרשת כי תבא , עם הפנים החוצה )

מהו הגורם המשפיע ביותר על חינוכו של התלמיד? האם אלו ההורים? המשפחה? אולי בית הספר? המחנך? ואולי זהו בכלל המורה למתמטיקה? יהיה מי שיטען שזוהי תנועת הנוער, שכן המדריך בבני- עקיבא הקרוב בגילו לחניך, רק הוא יכול לשמש לו מודל לחיקוי. ואולי כל הדיון מתחמק מהאמת המרה הגורסת כי המחנכות הראשיות הן דווקא תוכניות הטלוויזיה ואתרי האינטרנט מולם יושבים ילדינו במשך שעות?
כדי לענות לשאלה יש לחזור אל העבר. מבחינה פורמאלית התורה קובעת כי האחריות לחינוך מוטלת על ההורים: "ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם", דרך מצוות "והגדת לבנך" של ליל הפסח ודוגמאות נוספות. קביעה זו השתנתה בימיו של יהושע בן גמלא שתיקן "שיהיו מושיבין מלמדי תינוקות בכל פלך ופלך", ובכך למעשה פתח את ביה"ס הראשון. מאז הנושא שנוי במחלוקת, כשלא ממש ברור מי בפועל משפיע יותר על הילד; האם אלו ההורים או שאולי דווקא המסגרות החיצוניות אותן מנינו קודם.
תשובה לכך ניתן למצוא במדרש חז"ל ידוע (תנחומא ויקהל) האומר: "אתה מוצא שלושה שמות נקראו לו לאדם: אחד מה שקוראים לו אביו ואמו, ואחד מה שקוראים לו בני אדם, ואחד מה שקורא הוא לעצמו. טוב מכולן מה שקונה הוא לעצמו". המדרש למעשה קובע כי עיצוב אישיותו של האדם בנויה מכל שלושת הגורמים אותם מנינו: ההורים , הסביבה (קרי: ביה"ס, תנועת הנוער, חברת הילדים) והאדם עצמו. מסתבר שכל התשובות נכונות..
ומכיוון שאחריות לא מחלקים אלא לוקחים, ואחריות איננה מתחלקת בין אנשים וקבוצות השתייכות, אלא על כל אחד ואחד מוטלים כל מאת האחוזים של האחריות, הרי שכל אחד מהגורמים המעורבים בעיצוב אישיותו של התלמיד צריך להרגיש ולדעת שעליו מוטלת המשימה כולה.
ההורים צריכים לעשות זאת בבית, בהקדשת זמן שיחה עם הילדים (ולא להישען על "זמן איכות"), בטיפוח המשפחתיות ובחיזוק הקשר הנפשי עם הילדים. ביה"ס צריך לעשות זאת באמצעות פיתוח אקלים לימודי מחד, ויצירת אמון מלא בתלמיד, ביכולותיו ובשמירה על קשר אישי עימו. תנועת הנוער עושה זאת כשהיא מאפשרת לכל חניך לבטא את עצמו, ובהעמדת אתגרים לאומיים ושליחותיים לכולם. ולבסוף ישנו הילד עצמו שעל חינוכו העצמאי כבר אמר הרב זצ"ל: " את העולם הרוחני בונה כל אחד ואחד לעצמו בקרבו" (הרב קוק זצ"ל, אורות הקודש). וכן במקום אחר: "ההקשבה לידיעות ותכנים נועדו להכשיר את הדרך לבנין הנצחי העצמי של היחיד".
אך אין להסתפק בכך. עיקר ההצלחה במלאכת החינוך טמונה בידיעה של כל המעורבים בתהליך כי הם אינם לבדם. כל אחד מהם אמנם איננו היחיד המשפיע על חינוכו של התלמיד, אולם ביה"ס, ההורים והחברה חייבים לפעול בשילוב זרועות בכדי להצליח בחינוך ילדינו. לא פעם יש להורים ביקורת על ה"מורה הגרוע למתמטיקה" או על "המורה רבקה שלא צלצלה לשאול לשלומה של דנה החולה" או על ה"מוסד שלא יודע לחנך". את ההערות הללו על המורה, המנהל ובית הספר, שומעים בדרך כלל מפינו גם הילדים. הדיבורים והביקורת מתגלגלים לה הלאה והופכים אצל ילדינו למודל שבו מותר לבקר ולקטר על מורים, על המדריך בתנועה וכיוצ'. הנזק החינוכי הוא רב ועצום. גישה דומה ניתן למצוא בגישה של מורים כלפי הורים. לא פעם אשפר לשמוע בפגישות או ישיבות מורים בביה"ס עמדות פטרוניות הגורסות כי "ההורים האלה כלל לא מבינים בחינוך" או "איך הם קיבלו רישיון להיות הורים".
וכך הביקורת ההדדית והארסית מתגלגלת לה מצד אל צד, כשכולם שוכחים שבתווך ישנו תלמיד שקולט ושומע. כל זה היה נמנע לו כולם היו זוכרים כי ישנם שותפים רבים לחינוך התלמיד. את החינוך לעולם לא יוכלו ההורים להשאיר אך ורק למורה בביה"ס או למדריך בתנועה. עלינו להפנים את הראייה החינוכית המשותפת ולהבין כי החיבור בין כל הכוחות המחנכים היא בעלת ערך רב. הרש"ר הירש כתב על הפסוק "ויאהב יצחק את עשו, כי צייד בפיו ורבקה אוהבת את יעקב": "אחדות דעות ביחס לחינוך הוא תנאי יסוד ואבן פינה לכל חינוך". כשכל הורה "מושך" לכוון אחר, כשהבית משדר לילד שביה"ס לא מחנך נכון, יש שבר באחדות הדעות והחינוך יוצא נפסד. המדריך בתנועה והמורה לספרות הם שליחי ההורים, ושיתוף הפעולה בין כולם הוא תנאי יסודי לחינוך טוב.
בערב פתיחת שנה"ל תשס"ח ראוי שנחליט כולנו לשלב ידיים- הורים ומורים. נשנן לעצמנו שוב ושוב את מטרת החינוך, כפי שהגדירה הרב זצ"ל: "לעשותו טוב וישר". נרבה אהבה לבנינו, נקשיב לעולמם הפנימי ובענווה גדולה ובתפילה גדולה נחנך את עצמנו ומתוך כך את ילדינו.
בשנה הקרובה ניפגש עם שני נושאים הטומנים בחובם אפשרות ללימוד ערכים אישיים ולאומיים עמוקים: שנת השמיטה, וציון שישים שנה למדינת ישראל. לימוד שנת השמיטה יאפשר לנו לעמוד מקרוב על ערכה המיוחד של ארץ ישראל, ברור טיב הקשר של האומה לארצה, ערך השיוויוניות, היחס הנכון לרכוש וראיית האחר- כחלק מהותי בתוך תפיסת עולמנו.
ציון שישים שנה למדינת ישראל יחייב אותנו לראות בפרספקטיבה נכונה את גודל התקופה בה אנו זוכים לחיות, ואת ההבנה שאנו זוכים לממש במציאות חיינו את חזון הנביאים: "והבאתים על אדמתם", וכן את הצורך לחנך את עצמנו ואת תלמידנו לחיים של שליחות ומחויבות לכלל ישראל.

אברהם ליפשיץ הוא מנהל האולפנית בטבריה
עורך המאמר אברהם ליפשיץ


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines