|
|
|
|
|
|
|
|
רבני שו"ת מורשת |
|
|
|
הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
|
|
|
הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
|
|
|
מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
|
|
|
הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
|
|
|
הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
|
|
|
הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
|
|
|
הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
|
|
|
הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
|
|
|
מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
|
|
|
רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
|
|
|
מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
|
|
|
מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
|
|
|
מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
|
|
|
הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
|
|
|
הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
|
|
|
הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
|
|
|
הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
|
|
|
אמונה
|
|
|
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
|
|
|
בריתות
|
|
|
הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
|
|
|
רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
|
|
|
רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
|
|
|
הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים
מספר פקס
02-6514820
מספר טלפון
02-6511906
|
|
|
פרשת פרה
(
גיליון
16
פרשת
ויקהל
פקודי
, ממשנת הרצי''ה
)
|
|
|
|
|
|
|
|
יום הכיפורים הוא יום טיהור כללי יסודי. הרמב"ם כותב שהוא "מטהר כל ישראל". לעומת זאת, פרה אדומה מתייחסת לעובדה של טומאה פרטית, לטיהור אישי פרטי. התורה מקיפה את כל מצבי החיים של האדם מישראל. כאשר אדם מישראל טמא, יש עיכוב בכניסתו למקדש ובאכילתו דברים שבקדושה. לשם כך באה פרה אדומה. זו סגולה מיוחדת של טיהור, מתכון אלוהי מיוחד שנעשה מבעל חיים.
על פרה אדומה אמר שלמה המלך את הפסוק: "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני". העוסק באפר הפרה נטמא. האפר מטמא טהורים ומטהר טמאים. זהו דבר מיוחד. פרה אדומה היא חידה מאד לא מובנת, ביטוי לדברים נעלים.
לעומת זאת בהפטרה[1] הכל גלוי. אין דבר כל כך רציונלי כמוה. נושא ההפטרה הוא: "ביום טהרי אתכם" - ד' יטהר אותנו מטומאת ארץ העמים, כמו שכתוב בתורה: "ומל ד' אלהיך את לבבך". טיהור הלב, הגוף והנפש של כלל ישראל.
יש הדרגה והשתלשלות בהפטרה שלנו המתארת את סדר הבראת כלל ישראל על ידי קיבוץ גלויות. "ויבוא אל הגוים אשר באו שם, ויחללו את שם קדשי באמור להם: עם ד' אלה ומארצו יצאו". הגויים יודעים שיש עם ד' וארץ ד' ושהמצב הנורמלי הוא שעם ד' שייך לארץ ד'. כאשר "מארצו יצאו" - אז יש חילול השם מחריד. והפתרון הוא: "וקדשתי את שמי הגדול המחולל בגוים ... ולקחתי אתכם מן הגוים וקבצתי אתכם מכל הארצות והבאתי אתכם אל אדמתכם". ד' מוכרח לקבצנו לארצנו, כי הביזיון הוא שלו. מופיע קידוש השם, קיבוץ גלויות, הבאה הביתה.
ואז "אוירא דארץ ישראל מחכים"[2], ו"חיי נשמות אויר ארצך"[3]. יש מקלחת מטהרת: "וזרקתי עליכם מים טהורים", ובהמשך הטיפול: "ונתתי לכם לב חדש".
לכאורה הרי צריכות להיות תשובה וקיום מצוות לפני כן, אך אלה אינן נזכרות. אלא, קודם בואו הביתה ותטופלו. רק בשלב מאוחר יותר מופיעות מצוות – "ועשיתי את אשר בחוקי תלכו ומשפטי תשמרו ועשיתם". כך הוא סדר תהליך הגאולה.
הפרה האדומה היא הטהרה והבריאות עבור הפרט, והקיבוץ לארץ ישראל הוא הטהרה והבריאות עבור כל בית ישראל[4].
________________________________________
[1] יחזקאל ל"ו, ט"ז-ל"ח.
[2] בבא בתרא דף קנ"ח עמ' ב'.
[3] רבינו יהודה הלוי, "ציון הלא תשאלי".
[4] שיחות הרצ"י ויקרא עמ' 53-57.
|
|
|
|
|
|