יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » התורה רוצה שגם העולם הגשמי יהיה שלם גליון 13, פרשת יתרו
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

התורה רוצה שגם העולם הגשמי יהיה שלם ( גיליון 13 פרשת יתרו , כללי )

הרב יעקב יפת

מעשה בבחור ישיבה אחד, שניגש פעם אל רבו, ותינה בפניו את צערו על כך ש...אין לו משקפיים. "אילו היו לי משקפיים", טען הבחור, "הייתי יכול להורידם בשעה שאני יוצא לרחוב, וכך הייתי יכול להישמר יותר מראיות לא צנועות". להפתעתו, רבו דוקא דחה את הגישה שלו: "מה פתאום!", הוא אמר, "צריך אמנם להישמר מראיות לא צנועות ככל שיותר, אבל הקב"ה בלי ספק מעדיף שהראיה שלנו תהיה תקינה, ושלא נזדקק למשקפיים!"... . הסיפור (האמיתי) הזה, משקף איזושהי תחושה עמומה, נסתרת, שיש לאנשים רבים (ולאותו בחור בתוכם) – כלפי התורה. נראה להם שהקדושה והרוחניות שהתורה מכַוונת אליהם, קצת עומדות בסתירה לענייני הגוף, והגשמיות. התורה נתפשת אצלם כמשהו שעוצר את החיים מִלְּהֵחָיוֹת במלוא עוצמתם. אבל כל זה שגוי: מצד האמת, התורה חֲפֵצה שכל מישורי החיים יופיעו במלוא עוצמתם, ויהיו בשיא שלמותם – גם אלה הגופניים והגשמיים.
בני ישראל הגיעו למדבר סיני בראש חודש סיון, ככתוב בפרשתנו. באותו יום בו הם הגיעו, הם היו חלשים ועייפים מחמת הדרך. לכן, בגלל מצבם, לא רצה הקב"ה לדבר איתם עדיין. הוא המתין כל אותו יום, עד שינוחו ויתחזקו, ועדיין לא דיבר איתם מאומה. רק למחרת, מששבו לכוחותיהם, החל הקב"ה להוביל את הדברים לקראת מתן תורה, ואמר להם, כהקדמה למתן תורה : "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" .
ולָמה לא רצה הקב"ה לדבר עם בני ישראל כשהם היו עדיין חלשים מן הדרך?
מסביר זאת הרב קוק זצ"ל כך : הגוף והחומר, הם הכלים שלתוכם נכנסות התורה והקדושה. ככל שיהיו הגוף והחומר חזקים יותר – כך תוכלנה התורה והקדושה להתפשט יותר, ולשלוט יותר בַּמציאות. וכן להפך: עייפות של הגוף, וחולשתו, גורמות שהקדושה לא תוכל להתפשט בַּצורה האידיאלית. ממילא יוצא שהתורה דוקא חֲפֵצה בחיזוק הגוף והחומר. הזיהוי של התורה עם דיכוי כוחות החיים, עם חלישות, עם סגפנות, "כאילו השם יתברך שונא את הגוף" – הוא זיהוי שגוי. אדרבה: האידיאל של התורה הוא שכל רבדי החיים יגיעו לשיא שלמותם ומלֵאוּתם – אפילו הגוף והחומר. אילו היה הקב"ה מתחיל לדבר עם עם ישראל כבר ביום הראשון להגעתם, בשעה שהם היו עדיין חלשים ועייפים – היינו עלולים לטעות ולחשוב שהדיבור האלוקי מתאים דווקא לְגוף חלש; היינו עלולים לחשוב שהתורה מתחילה להינתן דווקא במצב הזה, בו האדם אינו במלוא כוחותיו הגופניים – משום שהרוחניות של התורה דורשת את החלשת הגוף והחומר. לכן לא אמר הקב"ה לַעם ביום הראשון כלום: כדי ללמד לכל הדורות שיבואו, שהתורה דווקא חֲפֵצה שכל רבדי החיים, אפילו הגשמיים, יופיעו במלוא עוצמתם; שגם הגוף יהיה רענן ובמלוא כוחותיו; לכן, אין היא מתחילה להינתן בשעה שהגוף עדיין עייף וחלש!
כעת, משהגענו להבנה זו ביחס לעניינה של התורה – נוכל להבין על פיה עניין נוסף, הקשור גם הוא למתן תורה. חז"ל אומרים שכאשר עם ישראל קיבל את התורה בהר סיני – לא היו בו בעלי מומים. כל החֵרשים, העיוורים, האילמים, וכיו"ב, שהיו בישראל – נתרפאו בעת מתן תורה . ונשאלת השאלה: מדוע ריפא הקב"ה את מומי העם בשעה שנתן לו את התורה?
התשובה מובנת ע"פ מה שבארנו: התורה באה להעצים את כל מדרגות החיים. היא לא תובעת שרק ענייני הקדושה והרוחניות יופיעו בשלמות – אלא שגם ענייני הגוף, החול, והגשמיות, יופיעו בשלמות (שהרי בתוכם אותן קדושה ורוחניות שורות!). והואיל ועניינה של התורה הוא שלמות בכל המובנים, כולל המובן הגופני – ממילא מתמלאים הַדְבֵקִים בתורה שלמות בכל המובנים, וגם שלמות גופנית. לכן נמלא העם שלמות גופנית, ונרפאו מומיו, בשעה שדָבַק בתורה – כלומר קיבל אותה בהר סיני


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines