יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » כטל חרמון גליון 39, פרשת דברים
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

כטל חרמון ( גיליון 39 פרשת דברים תשעה באב , הרב אייל ורד )

ספר דברים, כולו פונה לקראת הכניסה לארץ ישראל. משה, נותן התורה, יודע שכל עוד לא תחובר התורה לארץ ישראל, אין התורה שלמה, וכבר האריך בכך הרמב"ן.

אמנם אין להתעלם מההקשר. משה, שעליו נגזרה הגזרה לא להיכנס לארץ ישראל, הוא זה שצריך להכין את העם לכניסה לארץ שאותה לא יראה.
באהבתו את עם ישראל עושה משה מלאכה זו ומכין אותם באופן המלא ביותר. פרשיות מתחדשות, מצוות מתווספות, והכל מפיו של משה - אלה הדברים אשר דיבר משה, שכינה מדברת מגרונו ומכינה את עם ישראל לכניסה לארץ.

אך העיניים כלות אל הארץ. ומיד אחרי פרשת דברים יספר לנו משה עד כמה רצה להיכנס, וכמה התחנן וביקש, ואנו נדע אז כמה גדולה זכותנו שזכינו לחיות כאן בארץ ישראל - ואיך זה לא מובן מאליו, ממש לא. 'דוכתא דמשה ואהרון לא זכו מי יימר דקא זכינא?' [מקום שמשה ואהרון לא זכו להגיע אליו - מי יאמר שאני אזכה?], כך אומר רבי זירא לצדוקי המעצבן שמקניט אותו על מעבר הירדן, כאשר רבי זירא מתכוון לחצות את הנהר בשחייה ולא לחכות למעבורת.

נפשו של משה יוצאת לארץ ישראל, ואין הוא מסתיר זאת. חשוב למשה שנדע זאת. הפחד מפני ההרגל, שהארץ תהפוך למקום שאנו רגילים בו, כ'אדוני הארץ', הפחד הזה גורם למשה לחזור ולהזהיר אותנו בספר דברים. זוהי ארץ חיה, מגיבה, ואין ללכת בה בתחושה של בעלות כי אם בתחושה של זכייה, של פיקדון. וָלא, תקיא הארץ אתכם.

וגם מבין השורות, מלמד אותנו משה חיבת הארץ מהי. כמו אוצר מלכים שמשתעשעים בו, ואין העין שבעה מלהביט ולמצוא בו כל דברי חן, כך משה ביחס לארץ ישראל.

כך יבוארו לנו פסוקים מוזרים לכאורה בפרשתנו. פסוקי הר חרמון.
(ח) וַנִּקַּח בָּעֵת הַהִוא אֶת הָאָרֶץ מִיַּד שְׁנֵי מַלְכֵי הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִנַּחַל אַרְנֹן עַד הַר חֶרְמוֹן:
(ט) צִידֹנִים יִקְרְאוּ לְחֶרְמוֹן שִׂרְיֹן וְהָאֱמֹרִי יִקְרְאוּ לוֹ שניר.
מדוע חשוב כל כך למשה לספר לנו על שמותיו השונים של ההר הבולט הזה. כך אצלנו, וכך גם בפרשה הבאה, יגלה לנו משה עוד שם 'מֵעֲרֹעֵר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת נַחַל אַרְנֹן וְעַד הַר שִׂיאֹן הוּא חֶרְמוֹן:
מדוע? מה כל כך חשוב בשמות השונים של ההר הזה?

משה , מביט אל ארץ ישראל. ההר הגבוה והלבן בולט, לא רק משה רואה אותו, אפשר שגם ישראל כולם רואים את ההר הזה.
ומשה מביט אל ההר לא כאל אדמה, כאל גיאוגרפיה, אלא כמתנה שנתן לנו הקדוש ברוך הוא, כאל אוצר וסגולת מלכים. משה משתעשע עם ההר הזה, מלמד את ישראל את סגולותיו השונות.

כי אפשר לקרוא לו חרמון - לשון חרם, משהו שאי אפשר לגעת בו, מחמת הקור הרב השורר בו.
אך אפשר גם לקרוא לו שריון - מחמת השלג שעוטה אותו כשריון הלבוש על ההר ומכסהו.
אך אם נעמיק מבט אל הצומח שעל ההר הזה, נגלה ששמו הוא שניר, על שם אותם עצים נשירים הזקוקים לקור כדי לפרוח ולתת פרי.
ואם אל גובהו של ההר פנינו אזי נכנה את ההר שיאון על שם שיא הגובה. [על פי פירוש הרמב"ן לפרשה].

אהבת ארץ ישראל 'בורחת' למשה בין השורות והמשפטים, לא רק במקומות שבהם הוא מדבר בצורה מפורשת על הארץ הטובה אליה מביא אותנו הקדוש ברוך הוא, שם יש למשה תפקיד חינוכי - לנער מאיתנו את התחושה המסוכנת של המובן מאליו. זה לא מובן מאליו, זוהי ארץ מיוחדת וטובה.
אך גם כאשר משה מדבר כביכול בינו לבין עצמו, הוא מתאר את הארץ ואת שבחיה מזוויות שונות, ארבעה שמות לאותו הר, ארבע תכונות. זהו מבט של עין אוהבת.
גם בדורנו זכה ההר הזה לכינוי אוהב. 'העיניים של המדינה', כינה אותו לוחם גולני מגדוד חמישים ואחת, אחרי הטיפוס הנורא אל ראש ההר וכיבושו מיד הסורים במלחמת יום הכיפורים.
הנה כי כן, יש לנו עיניים, ויש לנו לב הארץ, ויש ידיים ואוזניים, והכול בארץ עצמה, הנושמת וחיה ומרגישה, טובה הארץ מאוד מאוד. ועל פתחו של ספר דברים, שבו אנו לומדים את התורה מחדש, במכוונות לכניסתנו לארץ, ויחד עם הזמן שבו נכתבים הדברים, ראש חודש אב, יום פטירת אהרון הכהן, ועם זמן של תיקון שנאת חינם - עולים מאליהם הפסוקים של דוד מלכא משיחא:
(א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד:
(ב) כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן שֶׁיֹּרֵד עַל פִּי מִדּוֹתָיו:
(ג) כְּטַל חֶרְמוֹן שֶׁיֹּרֵד עַל הַרְרֵי צִיּוֹן כִּי שָׁם צִוָּה יְהֹוָה אֶת הַבְּרָכָה חַיִּים עַד הָעוֹלָם:


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines