יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » ``אם בחוקותי תלכו... `` גליון 29, פרשת בחוקותי
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

"אם בחוקותי תלכו... " ( /אסתר אברהמיגיליון 29 פרשת בחוקותי ל``ג בעומר , זוגיות בראי הפרשה )

"אם בחוקותי תלכו... ונתתי גשמיכם בעתם ונתנה הארץ יבולה... ונתתי שלום." הפסוק בפרשה מבטיח עולם טוב ויפה, גן עדן ממש של אושר ושלמות המצוי בפוטנציאל של העולם. השכר הגשמי המובטח לנו בעולם הזה תלוי במצב הרוחני שלנו כעם. המילה 'אם' היא מפתח להבנה עמוקה כיצד להגיע לכל הטוב הזה. "אם" - מילת תנאי, בחירה. הדבר תלוי בכוח הרצון שלנו. הפסוק בחר דווקא במילה "בחוקותי", שעל חוקים אין עוררין, דבקות מוחלטת בריבונו של עולם, בחוקים האלוקיים, בלי לתת לכוחות וגורמים חיצוניים לשלוט בנו. לא להיות מושפעים מתרבות חוץ, ולא לתת שהחיים שלנו יהיו מוכתבים על ידי נורמות חברתיות זרות.
לאחרונה גבר העיסוק בחינוך בהתמודדות עם כוחות חיצוניים המשתלטים על נפש הילד, והשאלה גדולה ומחייבת פתרונות מעשיים והתגייסות לדון בפתרונות.
איך אנחנו מפתחים בגיל הצעיר את כוח הבחירה של הילד? כיצד מרוממים את כוח הרצון הטוב והטהור של הילד, רצון לקודש? איך מפתחים שפה שתיגע בפנימיות של הילד, בשורש נשמתו התמה? כיצד שומרים על הנקיות הטבעית שבו להכשירו להיות כלי מתוקן לקלוט תכנים רוחניים?
אכן שאלות אלו קשות שהן בעצם עיקר העיקרים בחינוך. אין פתרונות טכניים או מתכונים מסודרים ומובנים, אולם עצם העלאת השאלות יש בה לחזק את השאיפות שלנו בחינוך ויפה שעה אחת קודם.
רציתי לשתף מעט מניסיוני האישי ומתוך שיחות עם הורים המתמודדים בסוגיות חינוכיות עם ילדים. העיקרית שבהן היא כיבוד וסמכות הורים.
כיבוד הורים
פעם קרו לזה בשם כיבוד הורים, כך בפשטות, אך בשנים האחרונות הביטוי 'כיבוד הורים' הוחלף בסמכות הורית. שח לי פעם אב: "פעם, כשהייתי ילד אבא היה אומר לי לך לעבוד בגינה, לך למכולת... הייתי עושה זאת מיד בלי לחשוב פעמיים. היום, אם אני מבקש מהילד שלי לעזור במשהו קטן או אפילו בדברים שקשורים בו עצמו, כמו לצחצח שניים, התשובה המידית שלו "לא עכשיו", "עוד רגע" "לא בא לי". במפגשים שלי עם הורים, מרגישים רבים חוסר אונים, אוזלת יד וכישלון בחינוך. כל דבר נמשך לדיונים מתישים, ופעמים שהם משתמשים בשוחד מפתה. או אומרת לי אמא: אני מנסה להיות חברה של הילדה כדי לא להיכנס לעימותים.
הנקודה המשמעותית היא לא רק מידת הציות של הילד, כי תמיד אפשר לכוף עליו את רצוננו בכוח. ילדים אינם זקוקים להורים חברים שמעניקים רק חום ואהבה כדי לא ליצור מאבקים, וגם לא להורים מפקדים נוקשים שפועלים בכוח וכפיה. רעיון המצווה בפסח "והגדת לבנך", משמעותו העמוקה היא שהאב והאם הם הסמכות להעברת המורשת והמסורת מדור לדור, הם אלה שמחברים את העולם הפנימי של הילד אל הקודש, אל התורה, זוהי אחריותם, אחרת יתפסו את מקומם אמצעים נגישים אחרים. כאשר התורה מדברת על כיבוד אב ואם היא שמה את המצווה בטור המצוות שבין אדם למקום וחז"ל מסבירים כי הוקש כבודם לכבוד המקום. ההורים אינם זקוקים לכבוד בשביל הכבוד של עצמם, או כדי לקבל זכויות מיוחדות, אלא הם בונים תשתית נפשית פנימית אצל הילד כדי להכשירו לשמוע את קול ה', כשהילד מתרגל לשמוע בקול אביו ואמו הוא מתרגל להידבק במוסר התורה. "שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך" – האב, תפקידו להרחיק את הילד מכל מיני תכנים חיצוניים ולהזהירו באיזו דרך ילך. השמירה על כבוד ההורים היא חובה גם על הבנים וגם על ההורים ואי אפשר לוותר על חובה זו משום סיבה. כי להורים יש תפקיד מעצם היותם הורים - אמצעי להעביר אמונה, תורה, מוסר אלוקי, לחבר ולקשר את הילד לרצון האלוקי, כמו שכותב הרב קוק באורות התשובה פ"ט: "לקומם את הרצון הטוב ועוז החיים הטהור" . אני פוגשת הורים שתפישותיהם הדמוקרטיות יוצרות אנרכיה במשפחה והילדים מתנהלים ללא הכוונה, ללא גבולות, ולא פעם אני צריכה להסביר להורים את המקום החשוב והמכריע שלהם בעולמו של הילד, כי משפחה היא מערכת שיש בה היררכיה. עוד על הנושא בשבוע הבא
הדסה גהלי יועצת ומטפלת זוגית, בין הורים וילדים.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines