יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » זהב טהור מבית ומחוץ גליון 18, פרשת ויקהל
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

זהב טהור מבית ומחוץ ( גיליון 18 פרשת ויקהל , הרב יעקב הלוי פילבר )

כיצד עשה בצלאל את הארון? אמרו בירושלמי (שקלים פ"ו ה"א): "שלש תיבות עשאו, שתים של זהב ואחת של עץ, נתן של זהב בשל עץ ושל עץ בשל זהב וציפהו". מכל כלי המשכן מסמל הארון את התורה, ומדרך עשייתו אנו למדים את התכונות הנחוצות לתלמיד חכם. מציפוי הארון מבית ומחוץ למד רבא (יומא עב ב): "כל תלמיד חכם שאין תוכו כברו אינו תלמיד חכם". אלא שהדבר טעון הסבר, אדם שנקרא בשם "תלמיד חכם", קרא מקרא, שנה משנה ולמד גמרא, עד שהוא יודע את התורה כולה - שאם לא כן אין הוא נקרא תלמיד חכם, כפי דברי חז"ל: "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין" - ואם כך איך יתכן שלמרות היותו תלמיד-חכם לא יהיו תוכו וברו שווים? תשובה לשאלה זו אומר לנו החכם-מכל-האדם, המלך שלמה (משלי יז טז): "למה זה מחיר ביד כסיל, לקנות חכמה ולב אין". ואת דבריו מסביר רבי יונתן (יומא עב): "אוי לו לתלמיד חכם שעוסק בתורה ואין בו יראת שמים". כי העיסוק בידיעת החכמה בלבד, כשהלומד רוכש ידיעות אך אינו משלים במקביל את עולמו הפנימי, אינו מבטיח שהלומד יהיה תלמיד חכם אמיתי, כי כאשר הלב חסר אזי למרות הידיעות הרבות לא רק שאינו חכם אלא הוא כסיל.

דברים דומים כתב רבינו בחיי בהקדמתו לספרו 'חובות הלבבות'. לאחר שבירר את חשיבות חובות הלבבות, הוא מגיע למסקנה כי לומד התורה אינו יכול להסתפק בלימוד 'חובות האברים' בלבד, כלומר בלימוד המעשים החיצוניים של מצוות מעשיות בלבד, שהם נותנים תשובה לתפקודו החיצוני של האדם, אלא עליו לעסוק במקביל גם בלימוד 'חובות הלבבות'. וכך כתב שם: "כי הכוונה והתועלת במצוות הלבבות הן, שיהיו גלויינו וצפונינו שוים ושקולים בעבודת השם, עד שתהיה עדות הלב והלשון והאברים שוה, ויצדיק כל אחד מהם את חבירו, ולא יחלוק עליו ולא יסתור דבריו", ומוסיף שם ב"חובות הלבבות" שהאדם הזה, שתוכו וברו שווים, "הוא אשר יקראהו הכתוב 'תמים', באומרו: 'תמים תהיה עם ה' אלקיך'. ואמר במי שאין תוכו כברו: 'ולא היה לבבו שלם עם ה' אלקיו' וכן אמר (ישעיה כט יג): 'ויפתהו בפיהם ובלשונם יכזבו לו, ולבם לא נכון עמו ולא נאמנו בבריתו'."

הצורך לעבודת ה' - שאינה מסתפקת בעשיה טכנית של מעשים חיצוניים בלבד אלא אם כן משלבים עמה גם את כוונת הלב - מוצאים אנו גם בעשיית המשכן. בכל שלבי הקמת המשכן מדגישה לנו התורה את הצורך של השתתפות הלב בפרויקט המשכן, החל מההתרמה למשכן, שלא מספיקה הנתינה הטכנית, אלא הנתינה צריכה לבוא מנדבת הלב, ככתוב: "מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי" (כה ב), "כל נדיב לב הביאו" (לה כב), "כל איש ואשה אשר נדב לבם אותם להביא לכל המלאכה" (שם כט). ולא רק נתינת התרומה אלא גם לאחר שנאספו החומרים שבאו מנדבת-הלב להקמת המשכן, עוד היה צורך שגם בוני המשכן לא יהיו אנשי מקצוע טכניים בלבד, אלא גם בהם נדרשה תוספת של מעורבות הלב, ככתוב: "ואתה תדבר אל כל חכמי לב... ועשו" (כח ג), "בלב כל חכם-לב נתתי חכמה" (לא ו), "וכל אשה חכמת-לב בידיה טוו" (לה כה), "ולהורות נתן בלבו... מלא אותם חכמת-לב לעשות כל מלאכת חרש וחושב" (שם לה). וכל זאת מפני הצורך שאמרו בזהר (שמות קסב ב): "רחמנא ליבא בעי", שהמעשה מקבל את חשיבותו רק כאשר הוא בא לבטא את הכוונה הפנימית של האדם.



פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines