יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » משה ואהרן הנהגה זוגית גליון 17, פרשת כי-תשא
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

משה ואהרן הנהגה זוגית ( גיליון 17 פרשת כי-תשא , הרב יעקב הלוי פילבר )

לאורך ההיסטוריה הישראלית נהגה בדרך כלל הנהגה זוגית בעם ישראל, ולא רק בתקופת המשנה, אלא מאז היותנו לעם. כבר אצל משה ואהרן - אף על פי שמשה רבנו זכה לכל הכתרים, היה נביא, שופט, כהן גדול ("משה רבנו כהן גדול וחולק בקדשי שמים היה" - זבחים קא ב) וגם מלך ("היה כמלך יושב על כסאו והכל עומדין עליו" - מכילתא יתרו א) ולמרות היותו איש האשכולות, "איש שהכל בו" - לא הסתפקה ההשגחה העליונה בהנהגתו של משה בלבד, אלא צירפה אליו את אחיו אהרן. ולא מפני שהיו משה ואהרן דומים זה לזה אלא להפך, מפני היותם שונים זה מזה היו משלימים זה את זה. וכך דרשו את הכתוב: "חסד ואמת נפגשו, צדק ושלום נשקו" (תהלים פה יא) - "חסד" זה אהרן שנאמר: 'וללוי אמר תומיך ואוריך לאיש חסידך'. "ואמת" זה משה שנאמר: 'לא כן עבדי משה בכל ביתי נאמן'. "צדק" זה משה שנאמר: 'צדקת ה' עשה'. "ושלום" זה אהרן שנאמר: 'בשלום ובמישור הלך אתי"'. ההבדל בתכונות של השניים הביא גם לשוני בהנהגה ובהתנהלות של שני המנהיגים: משה היה איש הדין, כמו שמובא במסכת סנהדרין (ז ב): "וכן משה היה אומר: יקוב הדין את ההר", ואילו אהרן היה איש הפשרה כמו שמובא שם: "אבל אהרן אוהב שלום ורודף שלום ומשים שלום בין אדם לחברו", ופרש"י: "כיון שהיה שומע מחלוקת ביניהם קודם שיבואו לפניו לדין היה רודף אחריהן ומטיל שלום ביניהם". כל אחת מהתכונות הללו כשהן באות לבדן אינן טובות. חברה המתנהלת על פשרנות בלבד, שאין בה קווים אדומים, אינה יכולה להתקיים, אך מאידך גם חברה המתנהלת רק על פי החוק והדין, גם היא אין לה קיום, כמו שאמרו (ב"מ ל ב): "לא חרבה ירושלים אלא על שהעמידו דיניהם על דין תורה ולא עשו לפנים משורת הדין". רק חברה המשלבת את הדין והפשרה יכולה להתקיים. השילוב הזה של דין ורחמים עומד בבסיס בריאת העולם כמו שדרשו חז"ל: "בתחילה עלה במחשבה לבוראו במידת הדין וראה שאין העולם מתקיים והקדים מדת רחמים ושתפה למדת הדין" (רש"י, בראשית א א).

הנהגה זוגית אנו מוצאים גם אצל אברהם ושרה. שניהם היו שותפים במפעל הקריאה בשם ה', "אברהם מגייר את האנשים ושרה מגיירת את הנשים" (רש"י, בראשית יב ה). לכאורה אברהם היה החשוב משניהם, כמו שדרשו: "האדם הגדול בענקים - זה אברהם" (ב"ר יד), ואעפ"כ "כל זמן ששרה קיימת היה נר דולק מערב שבת לערב שבת וברכה מצויה בעיסה וענן קשור על האהל - ומשמתה שרה פסקו הכל". לבסוף נתברר שעל אף גדלותו של אברהם אין הברכה שורה בבית אלא בזכות שרה. שהיתה שותפה המשלימה את אברהם ("כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה").

דוגמא להנהגה זוגית של שני אישים המשלימים זה את זה זכינו לראות בישיבת "מרכז הרב", כשהאיש הגדול של הישיבה היה מורנו ורבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק, ולידו היה גיסו חתנא דבי נשיאה הרב שלום נתן רענן. במידה מסוימת השניים הזכירו לנו את משה ואהרן, שהאחד משלים את זולתו למרות שהיה מתבטל בפניו ("כשהיה משה מדבר היה אהרן מרכין אזנו לשמוע באימה" - מכילתא). הרצי"ה בתקיפותו היה בבחינת יקוב הדין את ההר, איש האמת והצדק, ואילו גיסו היה איש הפשרה והחסד, אוהב שלום ורודף שלום. והנה כל המתבונן על בוגרי הישיבה יראה שיש שוני והבדל בין בוגרי הישיבה שלמדו ונתגדלו בה בתקופה ששני האישים יחד הנהיגו יחד את הישיבה, שבהשפעה ישירה ועקיפה שלהם עוצב סוג מיוחד של תלמיד חכם שאינו דומה לאותם הבוגרים שגדלו בישיבה בתקופה מאוחרת יותר.

התקדים ההיסטורי של ההנהגה הזוגית מלמד אותנו שכל המבקש להנהיג ציבור או להקים בית מדרש, אל ישתית את מבוקשו על אישיות אחת בלבד, שהרי אפילו אברהם או משה לא הצליחו בתפקידם אלא כששילבו את הנהגתם עם אישיות נוספת שותפה להם, כי הגיוון והוויכוח הם הערובה להפריה משלימה של התכנים וההנהגה, ואילו ההעמדה של אישיות אחרת, גם אם היא כריזמטית, הריהי מצמצמת ומחטיאה את התוצאה החינוכית.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines