יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » מכה איש ומת גליון 14, פרשת משפטים
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

מכה איש ומת ( גיליון 14 פרשת משפטים , הרב יעקב הלוי פילבר )

ההומניזם הוא בדרך כלל מידה טובה ואף על פי כן השימוש בה הוא מורכב, מפני שכל התנהלות לא נכונה עלולה להביא אותנו למצב של 'מרחם על האכזרים שסופו שיתאכזר על הרחמנים'. דוגמאות לכך יש למכביר גם בעבר וגם בחברה הישראלית העכשווית, בעיקר מצד החלק הרואה עצמו 'נאור'. כך הגענו למצב שהנהרגים והנרצחים שבנו הפכו להיות סטטיסטיקה יבשה, שההתייחסות אליהם היא כאל אסון טבע ובהתבטאות צינית נקראו 'קורבנות השלום'. באיגרותיו (אגרת פט) מסביר הראי"ה קוק מדוע נאלץ עם־ישראל להשתמש גם בנשק: "ובענייני המלחמה, אי אפשר היה כלל בשעה שהשכנים כולם היו זאבי ערב ממש, שרק ישראל לא ילחם, שאז היו מתקבצים ומכלים ח"ו שאריתם". אלא שיחד עם החובה להשכים ולהרוג את הבא להורגך, קיימת חובה להקפיד שלא לשפוך דם נקי, ועל כן מיד לאחר מתן תורה, בפרשת משפטים, מדגישה התורה במצוותיה להתרחק מכל מעשה הפוגע בזולת. שיא האלימות היא שפיכות דמים שעליה כתב הרמב"ם בהל' רוצח (פ"ד ה"ט): "אע"פ שיש עוונות חמורין משפיכות דמים - אין בהם השחתת ישובו של עולם כשפיכות דמים... וכל מי שיש בידו עוון זה - הרי הוא רשע גמור, ואין כל המצוות שעשה כל ימיו שקולין כנגד עוון זה ולא יצילוהו מן הדין". והנה על אף חומרתו של עוון שפיכות דמים נכשל בו האדם כבר בשחר ימיה של האנושות ככתוב: "ויקם קין על הבל אחיו ויהרגהו", וזה היה הרצח הראשון שלצערנו לא פסק מאז עד עצם היום הזה.

אברהם אבינו לימד אותנו הומניזם אמיתי, על אף היותו אבי החסד והחמלה לכל יצור (עיין הקדמת הנצי"ב לספר בראשית), העומד ומבקש רחמים אפילו על אנשי סדום ועמורה, הוא ידע שפעמים יש להשתמש אפילו במלחמה שיש בה שפיכות דמים כדי להגן על החברה. ככתוב: "וישמע אברם כי נשבה אחיו, וירק את חניכיו ילידי ביתו שמונה עשר ושלש מאות וירדוף עד דן, ויחלק עליהם לילה הוא ועבדיו ויכם וירדפם עד חובה". אלא שאברהם, עם כל הכרתו בצדקת מלחמתו, אין מצפונו הישר שקט, הקוד המוסרי שלו מציק לו, שמא במהלך המלחמה הצודקת פגע גם באוכלוסיה חפה מפשע, כמו שדרשו במדרש: "'אל תירא אברם' - לפי שהיה אבינו אברהם מתפחד ואומר: תאמר אותם אוכלוסין שהרגתי, שהיה בהם צדיק אחד וירא שמים אחד?... אמר הקב"ה לאברהם: אותן אוכלוסין שהרגת קוצים כסוחים היו" (ב"ר מד). גם יעקב אבינו חשש כל ימיו מעוון שפיכות דמים, כבר מילדותו נתן דעתו לכך כמו שדרשו: "'ויעקב איש תם' - משפיכות דמים" (תנדא"ר כו) ולקראת פגישתו עם עשו כשהוא מתקין עצמו לשלושה דברים: "לתפילה, דורון ומלחמה", הוא מועיד את אופציית המלחמה כאפשרות האחרונה, וגם אז אין הוא שלם עמה: "ויירא יעקב מאד ויצר לו", 'ויירא' - שלא ייהרֵג, 'ויצר לו' - שלא יהרוֹג. אמר אם הוא מתגבר עלי , הורגני. ואם אני מתגבר עליו, אני הורגו" (ב"ר עו).

שפיכות דמים אינה יודעת גבולות, וכבר אמרו ב"תנא דבי אליהו רבה" (פרק כח): "ולא ניתנה התורה אלא על מנת לקדש שמו הגדול - מכאן אמרו ירחיק אדם עצמו מן הגזל, בין מן הישראל בין מן הגוי, ולא עוד אלא משום שכל הגונב מן הגוי לסוף הוא גונב מן הישראל. . .ואם הוא שופך דמים לעכו"ם לסוף הוא שופך דמים לישראל". דוגמא לדבר אנו מוצאים אצל שמעון ולוי, תחילה הם שפכו את דמם של אנשי שכם (ועיין במפרשים את סיבת הדבר) ולבסוף הם היו נכונים לשפוך גם דם ישראל, כמו שכתוב בתורה: "ויאמרו איש אל אחיו. . . ועתה לכו ונהרגהו ונשליכהו באחד הבורות ואמרנו חיה רעה אכלתהו ונראה מה יהיו חלומותיו" ועל כך אומר להם ראובן: "אל תשפכו דם!". מי היו אלו שאמרו איש אל אחיו להרוג את יוסף? על כך אומר המדרש: "ויאמרו איש אל אחיו - מי הם? שמעון ולוי" (תנחומא ישן, וישב יג). על כן כאשר עלינו לעמוד על נפשנו להגן על עצמנו נגד העומדים לכלותנו, חייבים אנו להשתדל כמה שהדבר ניתן להיזהר משפך דם נקיים.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines