יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » דמי חנוכה - למשמעותו של מנהג גליון 5, פרשת וישב
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

דמי חנוכה - למשמעותו של מנהג ( גיליון 5 פרשת וישב , הרב אלישע אבינר )

מנהג ישראל לחלק לילדים "דמי חנוכה" במהלך חג החנוכה. יש המכינים מעטפה מיוחדת עם "דמי חנוכה" עבור כל ילד, ומעניקים לו את המעטפה בטקס מיוחד ורב רושם. ויש קהילות (בבל, אלג'יר ובוכרה) שבהן נהגו להכין עוגות דבש ולהסתיר בתוכן מטבעות כסף וזהב, כל אחד קיבל פרוסת עוגה ובתוכה הפתעה. יש שחילקו רק לבנים רווקים, ויש שחילקו לכל הצאצאים ואף לחתנים. יש שחילקו דמי חנוכה בכל ימי חנוכה, ויש שהקפידו על ערב מסוים (מובא המנהג של חלוקה ביום ה' של חנוכה. הנימוק ההלכתי הוא שיום ה' של חנוכה לעולם אינו נופל בשבת).
מה הטעם למנהג "דמי חנוכה"? יש המשיבים, שאין צורך בסיבה מיוחדת להענקת מתנה לילדים, כל הזדמנות - ובכלל זה חג החנוכה - היא טובה. אבל, נדמה שאי אפשר להסתפק בתשובה פשוטה זו, מפני שיש מגדולי ישראל (רבנים ואדמורי"ם) שהקפידו מאוד לחלק דמי חנוכה לכל צאצאיהם והורו אף לתלמידיהם ולחסידיהם לנהוג כך.
כמה טעמים הוזכרו למנהג "דמי חנוכה"?
א. חג החנוכה הוא חג החינוך, ולכן נתנו לילדים מעט מעות כדי שיחלקו אותן לצדקה. ומדוע דווקא בחנוכה מצאו לנכון להרגיל את הילדים למצוות צדקה? מפני שאפילו עני המתפרנס מן הצדקה חייב בהדלקת נרות חנוכה, לכן עליו למכור את כסותו או לשאול על הפתחים על מנת להשיג כסף לקנות שמן (שו"ע או"ח תרעא א). מובן מזה שיש עניין מיוחד לחלק צדקה בחנוכה. מסתבר שזה יסוד המנהג שהמג"א מדווח עליו: "נוהגין הנערים העניים לסבב בחנוכה על הפתחים" (מג"א סי' תע"ר). לכן, חילקו לילדים מעות כדי שיוכלו למסור אותן לנערים העניים שסבבו על הפתחים.
ב. יש שהוסיפו, שחילקו דמי חנוכה לכל הילדים על מנת שלא לבייש את הנערים שסבבו על הפתחים. כדי שלא לבייש את מי שאין לו חילקו גם למי שיש לו.
ג. אחרים אמרו, שמנהג דמי חנוכה קשור לגזירת היוונים שלא ללמוד תורה. כאשר ניצחו החשמונאים את היוונים ובטלה הגזירה, ביקשו למשוך בחזרה את הילדים לתורה, לכן נתנו להם מטבעות כדי לחבב עליהם את לימוד התורה. כפי שכותב הרמב"ם, שילדים קטנים מפתים אותם במיני מתנות שילמדו תורה. ומתוך ש"לא לשמה" יבואו ל"לשמה" כשיגדלו.
ד. ויש אומרים, שזה כנגד גזירת היוונים ש"פשטו ידם בממון" של ישראל (רמב"ם). כלומר, היוונים החרימו את רכושם של היהודים ורוששו אותם. כשניצחו ישראל את היוונים, חזר אליהם ממונם ושלטו בו שוב כרצונם. לכן, הנהיגו לחלק דמי חנוכה לילדים, כדי להזכיר את הנס, שממוננו בידנו לעשות בו כרצוננו.
למדנו ארבעה טעמים שונים למנהג דמי חנוכה: א - חינוך למצוות צדקה. ב - עידוד ללימוד תורה. ג - שלא לבייש את מי שאין לו. ד - זכר לניצחון על היוונים שביקשו לשדוד את ממונם של ישראל.
אין אחידוּת בטעמים, כל אחד מהם מתייחס למישור שונה לגמרי. אבל יש להם מכנה משותף: ההנחה שלא סתם נותנים כסף לילדים. "דמי חנוכה" הם לא "דמי כיס" לבזבוז במכולת או בקיוסק הסמוך. כל מנהג ישראל יש לו שורש רוחני או חינוכי. לכן, אם קיים מנהג ישראל לחלק כסף לילדים, ניתן להניח שיש לו משמעות חינוכית וצריך לגלותה. כל הטעמים הנ"ל הם יסודות חינוכיים חשובים על היחס הנכון אל הכסף. הטעם הראשון מדגיש שמי שזוכה בכסף לא ישמור אותו רק לעצמו אלא חייב לחלק ממנו לצדקה. השלישי - מדגיש שהצדקה לא תינתן בדרך ביזיון. העוני הוא לא רק קושי חומרי אלא גם פסיכולוגי. חלוקת כספי הצדקה לנזקקים עלולה להנציח את הפערים הסוציו-אקונומיים ולהכאיב פסיכולוגית לנזקקים. בחנוכה, כל הנערים מקבלים דמי חנוכה על מנת שלא לבייש את מי שאין לו. השני - הכסף משמש כתמריץ וכפיתוי לעידוד לימוד תורה. יש עיקר בחיים ויש טפל בחיים. הטפל צריך לשמש כאמצעי להשגת העיקר - בניין הרוח!!! הרביעי - ביטוי לניצחון על היוונים שפשטו ידם בממוננו. שמחה על ממון וכסף?! כן! איננו בזים לממון. כלל ישראל איננו מזלזל בממון. אומה זקוקה לממון לשם מִחיתה וכלכלתה. עצמאות כלכלית היא תנאי לעצמאות ישראל. לכן, למרות שעיקרו של חנוכה הוא הודיה על העצמאות הרוחנית והלאומית, יש בו גם רמז קל על חשיבות העצמאות הכלכלית.
חלוקת "דמי חנוכה" היא רק מנהג. וכדרכם של מנהגים - יש שנהגו ויש שלא נהגו. לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות - קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים, פסיכולוגים ויועצים. טל': 02-9973232. אתר "לב אבות" - levavot.org.il אתר - מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך, רבנים ופסיכולוגים.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines