יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » ארץ זבת חלב ודבש גליון 13, פרשת שמות
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

ארץ זבת חלב ודבש ( /הרב יורם אליהוגיליון 13 פרשת שמות , ואני תפילה )

הפיכת איסור להיתר
בדבר ה' אל משה בסנה הוא אומר לו שהגיעה העת להציל את עם ישראל מיד מצרים "ולהעלותו מן הארץ ההיא אל ארץ טובה ורחבה, אל ארץ זבת חלב ודבש" (שמות ג ח).

רבנו הרצי"ה נהג להסביר הגדרה מיוחדת זו של ארץ ישראל באור מיוחד. על פי סוגיית הגמרא (בכורות ו) שבה חז"ל מגדירים בחכמת קודשם את מציאות החלב בארבע מילים "דם נעכר ונעשה חלב". הכיצד? הרי אכילת דם היא איסור חמור מן התורה, "כי הדם הוא הנפש". אלא שהנוזל החיוני הזה עובר התפתחויות עד שמגיע לבגרות כזו שיוצא החוצה ונהפך לחלב. והגמרא מביאה שם הוכחות מפסוקים שמותר לשתות את הדם הזה שהפך חלב.
גם בדבש אנו מוצאים תופעה דומה. אמנם בתורה הדבש הוא מתמרים או תאנים (כתובות קיא ב), אך בנביאים נפגשים בדבש אחר, דבש דבורים, כמו במעשה שמשון וכן ביהונתן שטעם קצת דבש דבורים ותארנה עיניו.

ולכאורה, כיצד מותר לאכול דבש דבורים? והרי הדבורה היא בגדר שרץ שאסור מן התורה באכילה: "והיוצא מן הטמא – טמא"! אלא שיש לדבורים כשרון מיוחד לעבד את הדבר באופן מיוחד. הגמרא מביאה הוכחות מוצקות שמותר לאכול את הדבש הזה. הרמב"ם, על פי הגמרא שם, מסביר שהצוף שהדברים מוצצות אינו בא מתמצית גופן אלא הן רק כונסות אותו ומקיאות אותו בכוורת. הוא רק עובר בגופן ואינו נעשה חלק מהן, ולכן הוא מותר באכילה (רמב"ם, הלכות מאכלות אסורות ג ג). על כל פנים נפגשים גם כאן באיסור חמור שנהפך להיתר.

וזוהי, מסביר הרצי"ה, ההגדרה היותר נפלאה ומיוחדת של ארץ ישראל, ארץ זבת חלב ודבש "שיש בכוחה להפוך את האיסור להיתר. מכוח תורתו של עם ישראל בארץ ישראל מתגלה תופעה שהאיסור מתהפך להיתר. ממקור התורה, מידיעת התורה ולימודה, מופיע החידוש הפלאי הזה שבכוחה של ארץ ה', כמו של עם ה', מכוחה של תורת ה', להפוך את האיסור להיתר... זאת היא גבורה רוחנית קדושתית היותר גדולה... זאת הדרגה היותר עליונה שבעולם, המתגלה ממקור יוצר אור ובורא חושך, ההופך חושך לאור ורע לטוב". (שיחות הרצי"ה לס' במדבר 196-9).

היכל משיח
על פי זה אפשר להבין, ממשיך להסביר הרצי"ה, שבהיכלו של משיח כתוב, שמי שלא יוכל להפוך חושך לאור ומר למתוק, לא יוכל להיכנס לשם, "מי שלא הגיע למדרגה הזו ומי שאין לו גבורה זו, לא ייכנס לשם. הוא אינו שייך לישיבה של משיח" (שם עמ' 200).
על כן בעת הזאת כאשר החושך והמר מתגברים, צריכים אנו, החפצים לפעול עם אל, בקידום הגאולה להיכנס להיכלו של משיח, ללמוד בעמקות את הדרך להפיכתם לאור ומתוק, ללמוד להתבונן בתהליכים אלו כרב יוסף (שבניגוד לחבריו) אמר: ייתי (המשיח) ואזכי לשבת בצל גללי חמורו" (סנהדרין צח ב). "שלמרות הנטייה לחומריות שתתגבר ולמרות הנטיות הגסות שהן חרפת האדם גם בגויים יתרבו, מתחזק רב יוסף בדעה שסוף כל אלה להיכנע מאורה של תורה ודעת אלקים". ועל כן בתוך החושך "ידליק הוא נר מצוה ואור תורה, ומעט מן האור דוחה הרבה מן החושך, ויהפך גם כן הרע לטוב והקללה לברכה. על כן אמרו בזוהר שבהיכל משיח מי שלא הופך מר למתוק וחושך לאור, לא ישב כאן "כי יסוד הכשר דורו של משיח הוא להשתמש בכל הכוחות היותר גסים לצד הטוב והקדושה היחידית שנתעטרו בה ישראל" (מתוך 'המספד בירושלים' למרן הרב קוק, מאמרי הראיה עמ' 99).


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines