יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » עבדו בהם בפרך גליון 13, פרשת שמות
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

עבדו בהם בפרך ( גיליון 13 פרשת שמות , הרב אייל ורד )

מהי עבודת פרך? כיצד נוכל להגדיר איזו היא עבודת פרך ואיזו היא עבודה טובה וראויה? תחילת שעבודם של בני ישראל היא בעבודת פרך - האם מדובר רק בעבודה פיזית קשה ומעייפת?
כנראה שלא. נראה שעבודת פרך עדיין נמצאת כאן, בינינו, אם כי בלבוש אחר, מודרני ויפה. אך בפנים זה אותם טיט ולבנים, אותה עבודה מפרכת.

אולי נתחיל דווקא מהתוצאה. איך נראה העובד עבודת פרך? התשובה ברורה- 'ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה'. קוצר רוח. רש"י מתאר את המצב הגופני 'מקוצר רוח - כל מי שהוא מיצר רוחו ונשימתו קצרה ואינו יכול להאריך בנשימתו'. אך שפת הגוף מעידה על משהו עמוק יותר, בנפש, קוצר הנשימה הוא בעצם סימן לקוצר היכולת להשתהות ולהבין מהלכים ארוכים מעט. הרצון היחיד הוא לגמור וללכת, אין כל הסברים לתהליכים, לתובנות, לברורים. כדברי הנצי"ב: 'מקצר רוח. נשימה קצרה. וקשה לסבול דבור ארוך הנדרש להסבר ולהקשיב באורך רוח'.

אין כוח להסברים, הכל בקיצור ובמהירות. מזכיר לכם משהו?
נתקדם עוד קצת. מה פירוש המילה 'פרך'? יש אומרים מלשון פירכא. פירכא היא היכולת לסתור קל וחומר. לזהות חוסר התאמה בין הצדדים שהוצגו כקלים וחמורים ובכך לסתור את הקל וחומר. נמצא שעבודת פרך, היא עבודת פירכא, עבודה שלא מתאימה לעובד בה. ובמדרש רבה איתא 'בפרך - שהיו מחליפין מלאכת אנשים לנשים ומלאכת נשים לאנשים. נראה שפירשו בפרך מלשון ארמי שעניינו הפוך הסדר דתרגום מדבר תהפוכות (משלי ב יב) גברא דמלל מפרכיתא, שמעתי:' [ הכתב והקבלה]

עבודה שאינה מתאימה לבעליה היא זו שנקראת פרך.
וכיצד יודעים אם אני בעבודה מתאימה או לא? התשובה נלמדת מיעקב אבינו. יעקב מברך את בניו, אך לפחות שלושת הבנים הראשונים לא מקבלים ברכה אלא תוכחה. האמת היא שגם תוכחה מן הסוג הזה מהווה ברכה. כאשר שמים אדם במקום המתאים לו, הראוי ל לפי כוחותיו, אין לך ברכה גדולה מזו. ראובן, לו היה מתמנה למלך, היה מביא לעצמו ולאחרים סבל וצער. יעקב מציל אותו מן הצער הזה, ושם אותו על מקומו. במובן הזה, המילה ברכה מתפרשת במשמעות של נביעה. 'מעיינא דמיכפיא מבריך', מעיין, מעצמו הוא מתברך, נובע. המקום בו אני נובע, יוצר, מביא ברכה, הוא המקום בו אני עובד עבודה מתאימה. עבודת ברך. המקום בו אני קצר רוח, חסר סבלנות לתהליכים, לא מוכן להקשיב וללמוד, הוא מקום בו אני בפרך. שתי אותיות קרובות זו לזו, והבדל עצום בין שני המצבים.

אפשרות נוספת לעבודת פרך היא עבודה המתחילה ונפסקת בטרם תבוא לכלל מימוש. פיזור על פני מספר תחומים, בלי ששום תחום בא לכלל מיצוי, יכול להוות כר נרחב לתחושה של פרך. במובן הזה עבודת פרך היא עבודת הפסק. כמו הפרוכת, שתפקידה לתת מחיצות בין חלקים שונים במשכן, כך הפרך הוא סוג של מחיצה שמפרידה בין מלאכה אחת לרעותה. אין רצף, אין משמעות, אין עקביות. כך מפרש בעל הכתב והקבלה: 'שם פרך הונח על עשיית הפסק והשבתה לדבר אחד כדי להתחיל דבר שני, וטעמו כאן להפסיקו מאותה מלאכה שהוא עוסק בה כדי להתחיל מלאכה אחרת, שהוא מעבודות הקשות, שאין אדם יכול לסבול שיהיה מופסק תמיד ממלאכה שעוסק בה ולא השלימה עדיין כדי לעסוק שוב במלאכה אחרת, והוא לעבד יותר ענוי נפש ממה שיעבוד עבודה כבדה, כי עבודה כבדה מחליש רק את הגוף, והפסקה ממלאכה למלאכה מחליש גם את הנפש'.
חולשת הנפש כתוצאה מהפיזור הנפשי היא ההגדרה של עבודת פרך, שגוררת בעקבותיה עייפות.

כמה אנו מפוזרים בעצמנו. העולם המודרני מספק לאדם יכולת לעשות כמה וכמה דברים במקביל, לשוחח בטלפון, ותוך כדי כך להיות מוטרד מהאיתות של השיחה הממתינה, כשבאמצע, הנייד רוטט לו בכיס, ומול העיניים קופצת בועה המבשרת שהרגע נתקבל מייל חדש.
כל כך הרבה גורמים מנסים לצוד את תשומת ליבנו, את דעתנו, ואנחנו נענים, ומנסים לצאת ידי חובת זה וזה וגם זה, ובסופו של דבר לא יוצאים ידי חובת אף אחד, ורק תחושת עייפות משתלטת, וגם חוסר סיפוק כי לא נגענו באף אחד באמת.
יציאת מצרים היא עצמה היציאה מסגנון כזה של עבודה. כל ישראל הם בני מלכים. בשובה ונחת תוושעון. היכולת לנשום עמוק, להשיב רוח בתהליכים, להתחיל משהו ולסיימו, בלי לחץ, כל אלו הם מסימניה המובהקים של החרות, החרות הפנימית, הנפשית, של האדם חפץ החיים, שבוחר כל שנה מחדש, יחד עם פרשיות ספר שמות, לצאת באמת ממצרים.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines