יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » על הנסים – גאולה טבעית או נסית גליון 10, פרשת מקץ
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

על הנסים – גאולה טבעית או נסית ( /הרב יורם אליהוגיליון 10 פרשת מקץ , ואני תפילה )

נס בדרכי הטבע
הרב לוי יצחק מברדיטשב שואל בספרו 'קדושת הלוי', מדוע לא אומרים 'על הנסים' גם בפסח שבו אירעו לנו נסים רבים, כמו שאומרים בחנוכה ובפורים? הרב צדוק מלובלין בספרו פרי צדיק (מקץ [י]) עונה על כך ומסביר שיש הבדל יסודי בין הנסים שקרו לנו בפסח, שאז לא היינו במצב כל כך טוב ולכן נעשו לנו נסים של שינוי דרכי הטבע - כל עשר המכות וכן קריעת יום סוף היו במפורש שינוי סדרי בראשית, מה שאין כן "בחנוכה ובפורים היו הנסים מלובשים בטבע בלא שינוי סדרי בראשית". והוא הולך ומפרט את כל העלילה בפורים שהכל נראה כמעשה טבעי למרות שבאמת מתחילה ועד סוף היה הכל נסים ונפלאות של ה' יתברך אבל בכל זאת לא ראו שם שינוי בסדרי בראשית, "וכמו כן בחנוכה לא היה נראה כל כך השתנות סדרי בראשית כי היה התחלת הנס על ידי מלחמה".

זה דבר שקרוב אל השכל, שחלשים ינצחו אפילו גיבורים באשר הם מוסרים נפשם על המלחמה ואפשר לומר ש"כיוון שישראל מסרו נפשם והסכימו למות על קידוש ה', והיוונים לא מסרו נפשם – לכן גברו החשמונאים" על אף שבוודאי היו שם נסים ונפלאות גדולים מן השמים בכל זאת לא היה בחנוכה בגלוי שינוי סדרי בראשית, וכשאנו אומרים 'שעשה נסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה', זה מורה שאנו מבקשים שיעשה לנו נסים כאלה כמו שעשה לאבותינו בימים ההם "ועל נסים בשינוי סדרי בראשית אין אדם רשאי להתפלל" – ולכן בפסח לא אומרים על הנסים, אבל בחנוכה ובפורים אנו מברכים 'שעשה נסים' ומבקשים בזה שיתעוררו נסים כאלו שאינם מצד שינוי סדרי בראשית, ועל נסים כאלה מותר להתפלל תמיד".

שמן זית טבעי
עיקרון זה יכולים אנו לראות גם בדברי מרן הרב קוק זצ"ל באיגרת תשצז (אגרות ח"ג). הרב דן בתירוצו של הט"ז (או"ח סימן תרע סק"א) על קושיית הבית יוסף המפורסמת ששאל מדוע חוגגים את חג החנוכה שמונה ימים ולא שבעה ימים, הרי ליום הראשון מצאו שמן ואם כן הנס היה רק שבעה ימים? הט"ז עונה שגם ביום ראשון היה נס שנשאר קצת מהשמן – על אף שדלק כל היום והשמן הזה התרבה לשמן ליום שלם, וכיון שהיה נס גם ביום הראשון חוגגים שמונה ימים. הרב קוק מסכים לשיטת הט"ז אך לא מהטעם שכתב, שנס צריך לחול על דבר מסוים ולכן נשאר קצת מהשמן. הרב קוק אומר שדבר זה שייך רק בנס שנעשה על ידי נביא, כמו שמובא באלישע שעשה נס 'אסוך השמן' (מלכים ב ד). אך בנס שנעשה ממרום על ידי הקב"ה אפשר גם לעשותו יש מאין, אלא מבאר הרב שאם היה נגמר כל השמן ומופיע שמן חדש היה זה שמן נס ולא שמן טבע, ובבית המקדש צריך להדליק לכתחילה בשמן זית טבעי שנוצר מזיתים ולכן חולל ה' נס כזה ביום הראשון שנשאר קצת מהשמן והוא התרבה לשאר הימים. אם כן, הדליקו בשמן זית ולא בשמן נס.

העיקרון שעולה מכאן הוא שרצון ה' היותר גדול, הקידוש ה' היותר גדול זה דבר ה' והנס שמופיע בתוך הטבע ש"דווקא על ידי כך שהבסיס הטבעי של השמן לא כלה, יכולה היתה לחול ההתרחשות הנסית העליונה, ולהרבות את כמותו ואת איכותו של שמן הזית הטבעי, כי ההופעה הגדולה של הנס לא באה לבטל את המעמד הטבעי (של המציאות) אלא אף בהיות ההתרחשות כולה נסית לא נפקד מקומו הבסיסי של הטבע כנקודת מוצא אשר עליה ייבנה הבניין כולו". (מתוך מאמר של מו"ר הרב עודד וולנסקי שליט"א בספר "אל מול פני המנורה" (עמ' קמז).

זהו היסוד שלמדנו גם מתוך דברי ר' צדוק, שנס כזה שמונח על הבסיס הטבעי מותר לנו לבקש ולהתפלל עליו, וכבימים ההם בזמן הזה – זהו סדר הגאולה שאליו אנו נקראים, הולכים ומתעלים על הבסיס הטבעי של יישוב הארץ והקמת המדינה תבוא הצמיחה הרוחנית הגדולה שלה אנו מצפים, באומרנו על הנסים בחנוכה. "נכספים אנו לקבלת רוחם הגדולה של החשמונאים שתתחדש בקרבנו, להארת אותה קדושה שלמה, ארץ ישראלית (שמופיעה) בטבע עצמו (הרב עודד, שם).
מתוך האמונה והידיעה שכך מופיעה הגאולה נזכה להיות עם הפועלים עם אל להופעתה השלמה במהרה בימינו.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines