יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » עימות תרבותי גליון 10, פרשת מקץ
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

עימות תרבותי ( גיליון 10 פרשת מקץ , הרב אלישע אבינר )

גדולי ישראל מתארים בצורות שונות את מהות המאבק התרבותי עם יוון. המהר"ל מגדיר אותו כמאבק בין החכמה, השכל האנושי, לבין תורה האלוקית. היוונים טענו שאין למעלה מהשכל האנושי, כדברי הרמב"ן (ויקרא טז יח) על אריסטו: "היווני אשר הכחיש כל דבר, זולתי המורגש לו, והגיס דעתו לחשוד, הוא ותלמידיו הרשעים, כי כל עניין שלא השיג אליו הוא בסברתו - איננו אמת". העימות הוא בין הפילוסופיה היוונית הדוגלת באוטונומיה המלאה של השכל האנושי, לבין התורה שבאה ממקור אלוקי ומנחה את השכל האנושי.

לעומת זאת, הראי"ה קוק ממקד את העימות בסגנון החיים - אורח החיים היווני מול אורח החיים הישראלי. העימות הוא בין המתירנוּת, הפריצות והחומרנות היוונית, לבין קדושה והטהרה הישראלית. היוונים "העמידו על נס את עליצות החיים והנאותיו הגופניות הדמיוניות" לעומת "תכונת החיים" התורנית "שתהיה הטהרה והצניעות המטרה הראשית בחיי המשפחה...". האנטיתזה לישראל היא תרבות הגוף היוונית (לא מקרה הוא שהיוונים לא רק העמידו פסלים במקדש אלא גם הושיבו בו זונות...).

אין כל הכרח לומר שקיימת מחלוקת בין המהר"ל לראי"ה קוק, מפני שכל תרבות מורכבת מרבדים רבים, עליונים ונמוכים. המהר"ל מתאר את העימות שהתחולל ברובד העליון, ברמת האליטות ואנשי הרוח, ברמה האידיאולוגית. הרב קוק מתאר את העימות ברובד התחתון, ברמת החיים, ברמת תרבות ההמונים.
גם כיום, העימות מול התרבות המערבית נערך בשני רבדים: רובד אידיאולוגי-ערכי, ורובד של תרבות המונים. תרבות ההמונים כוללת את כל הקלקולים המוכרים: חומרנות, מתירנות, תרבות הבידור והבילויים, פורנוגרפיה, אלכוהול וכיו"ב. הרובד האידיאולוגי כולל את ערכי הדמוקרטיה המערבית הליברלית, סובלנות, זכויות הפרט, מודרניזם ופוסט-מודרניזם.

לא ראִי רובד זה כראִי רובד זה, ואף טיב ההשפעה שלהם שונה: ברובד הנמוך, שוכנים הפיתויים הזולים והשפלים, שמורידים את האדם מטה-מטה. יש להם כוח משיכה גדול והם מפילים חללים רבים. האדם להוט אחריהם, והוא נסחף אחריהם בקלות. הם נטפלים לחולשות שבאדם, ואינם מניחים לו עד שמורידים אותו לדרגת יצור שפל ויצרי. הם מרחיקים אותו מכל סוג של רוחניות, וממילא גם מאלוקים. ברובד הגבוה, המפגש הוא עם אידיאולוגיה, עם השקפת עולם הדוגלת בערכים שהם זרים לתורה. זהו מפגש גבוה ועמוק, אינטלקטואלי וערכי. מטבע הדברים הוא הרבה פחות מושך ומפתה. אחרי אידיאולוגיה וערכים גבוהים אין אותה להיטות כמו אחרי תענוגות זולים ופיתויים חומריים. אבל, מי שנתפס לאידיאולוגיה המערבית - דבק בה בחוזקה מתוך אמונה שהיא האמת האבסולוטית. אם האידיאולוגיה זרה לרוח ישראל, היא מרחיקה את האדם מערכי התורה.

גם בדרכי ההתמודדות עם שני הרבדים קיימים הבדלים בולטים. ההתמודדות עם תרבות הרובד הנמוך היא קלה יותר, מפני שאין כל חולק שהיא תת-תרבות. גם מי שנגוע בה יודע בסתר לבו שהוא נפל לתהומות הרע. אין מי שאיננו מודה שאלכוהוליזם, פורנוגרפיה, פריצות, רדיפה אחרי בצע ותענוגים, בטלנות ונהנתנות זולה, יוצרים אורח חיים קלוקל ונמוך. כולם מודים שסוג מסוים של תוכניות טלוויזיה פונה אל הצד השפל שבאדם ומנצל את חולשותיו. אין על כך מחלוקת. למרות זאת, האדם לא עומד בפיתוי וצופה בהן. לכן, ההתמודדות עם תרבות הרובד הנמוך איננה מורכבת, מפני שקל להצביע על מגרעותיה ולשכנע את האדם שהיא מרוקנת את חייו מכל משמעות והופכת אותם לחלולים. בשלב שני, צריך לעורר את הצד העליון שבאדם, להעיר את כמיהתו לרוחניות, לערכים, לאידיאלים, להציב בפניו אתגרים רוחניים, וממילא ישוב גם אל האמונה ואל הקדושה.

לעומת זאת, את תרבות הרובד הגבוה, אי אפשר לבטל בתנועת יד. לא ניתן לזלזל בה ולמחוק אותה כאילו לא היתה. אף אחד לא ישתכנע מזה. כמו כן, לא די לדבר על חשיבות האידיאלים ולהציב אתגר רוחני, מפני שהתרבות המתעמתת אתנו אף היא מניפה אתגרים רוחניים משמעותיים ודבקה בערכים. העימות הוא אידיאולוגי, בין אידיאלים חלוקים. לכן מלאכת ההתמודדות קשה הרבה יותר. היא מחייבת להעמיד אידיאולוגיה עמוקה יותר ומקיפה יותר מזו שהתרבות המערבית דוגלת בה. היא גם מחייבת לימוד מעמיק של התרבות המערבית, על מנת לאכול את התוך ולזרוק את הקליפה.
הבחנה ברורה בין שני הרבדים של התרבות המערבית והכרה בשוני שביניהם חיוניות בכל התמודדות אתה. בלבול ביניהם משבש את ההתמודדות היעילה אתה. לכן, בעימות עם התרבות המערבית, צריך בראש ובראשונה לעסוק בבירור, בהבחנה ובחשיבה, מה מתוכה שייך לרובד הגבוה ומה שייך לנמוך, ומה ראוי לאמץ מתוך הרובד הגבוה.

האם יש קשר, זיקה, בין שני הרבדים של התרבות, הגבוה והנמוך? מסתבר. לפעמים ניתן אפילו להצביע עליו. לדוגמה: יוון שכפרה בחיוּת האלוקית בבריאה ("ואתה מחיה את כולם") ולא הביטה על פנימיות העולם, האמינה רק במה שהעין רואה, דבקה באורח חיים שהבליט את החיצוניות, את האסתטיקה ואת הגוף, ואימצה אופנת לבוש חושפנית. גם בתרבות המערבית, הרובד הגבוה משפיע על הרובד הנמוך. הפתיחות, הסובלנות הקיצונית, והצבת זכויות הפרט והחופש כערכים העליונים, אינם מאפשרים התמודדות אמיתית עם תחלואי התרבות הנמוכה. זכויות הפרט מונעות כל התערבות באורח החיים החברתיים, ומנציחות את כל הנגעים המוסריים החברתיים (לדוגמה: בשם זכויות הפרט, ברירת המחדל באינטרנט היא גישה חופשית לתכנים פורנוגרפיים. ולא להפך). בשם חופש הפרט רשאי כל אזרח לחיות בצורה מסואבת ולהכריז "אל תתערבו לי בחיים".

לב אבות - קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים, פסיכולוגים ויועצים. טל': 02-9973232. אתר "לב אבות" - http://levavot.org.il. באתר - מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך, רבנים ופסיכולוגים.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines