יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » רוח צעירה בשיתוף מורשת- עלון בוגרי ישיבות ההסדר » מנהיגות המיילדות גליון 6, פרשת וארא
moreshet.co.il

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

מנהיגות המיילדות ( /הרב שנוולדגיליון 6 פרשת וארא ב` שבט, תשס``המנהיגות )



הרב אליעזר חיים שנוולד
ר"מ בישיבת ההסדר הגולן וראש המרכז התורני נחלת ש"י ומכון הראל

מנהיגות המיילדות - המסירות ותבונת המסר העקיף

"ויאמר מלך מצרים למיילדות העבריות וגו' ויאמר בילדכן את העבריות וראיתן על האבניים אם בן הוא והמיתן אותו ואם בת היא וחיה! ותראן המילדות את האלקים ולא עשו כאשר דבר אליהן מלך מצרים ותחיין את הילדים, ויקרא מלך מצרים למילדות ויאמר להן מדוע עשיתן הדבר הזה ותחיין את הילדים. ותאמרן וגו' כי לא כנשים המצריות העבריות כי חיות הנה בטרם תבוא אליהן המילדת וילדו".
(שמות א ט"ו - כ')

בפרשיות האחרונות מתבררות מספר סוגיות של מנהיגות בעת משבר ועלינו ללמוד את השלכותיהן לדורות. ברצוננו להסב את תשומת הלב דווקא למה שניתן ללמוד מדרך התנהלותן של המיילדות העבריות. האבן עזרא וה"חזקוני" מפרשים ששפרה ופועה לא היו המיילדות העבריות היחידות אלא היו ממונות על כל המיילדות העבריות, והנצי"ב כותב: "ועל פי פקודת פרעה עליהן יצוו לכל המיילדות אשר תחתיהן". מכאן שתפקידם של שפרה ופועה היה תפקיד ארגוני גרידא, ולא תפקיד ציבורי רשמי; ועל כן האחריות על גורל האומה לא היה מוטל על כתפיהן. אולם בעת משבר נוצר לפעמים מצב שמחייב אנשים שנמצאים בצמתים ציבוריים "לקחת אחריות" וליטול על כתפיהם תפקיד של הנהגה ציבורית לתועלת הציבור אף אם לא מונו לשם כך. גזירת פרעה היתה גזירה מתוחכמת שנועדה להביא על עם ישראל שואה סמויה כפי שמבואר במדרש "שכל טוב": "כך אמר להן, אפילו משימה המיילדת אצבעה על חוטמו מיד הוא מת", כלומר שבעת הלידה יכולה המיילדת להמית את היילוד בפעולה פשוטה ומהירה מבלי שניתן לדעת האם הילוד נולד חי והומת או שנולד נפל (ועי' ב"העמק דבר" פס' ט"ז, ובגמ' ע"ז כ"ו ע"א וברש"י). אולם גזירתו היתה לא רק על המתה ישירה אלא שגם לא יבצעו החייאה ביילודים שנולדו ונמצאו בסכנת חיים. למיילדות היה ברור שאי מילוי הוראתו של פרעה יחרוץ את גורלן למיתה, מאידך, מילוי ההוראה הינה עבירה של שפיכות דמים ותסכן את קיומו של עם ישראל. למרות שלמיילדות לא היתה אחריות ציבורית, הן נמצאו בנקודת השפעה שאפשרה להן לסכל את הגזירה שאיימה לפגוע בציבור כולו. אולם היה כאן נסיון גדול שכן היה כאן צורך במהלך מורכב שיש בו סיכון אישי והיה כרוך במסירות נפש. בהמשך מבאר הכתוב שהמיילדות לא צייתו להוראת פרעה. בהנחייתן של השתיים נמנעו כל המיילדות מביצוע ההוראה: "לא ב' המיילדות הראשיות לבד אלא כל המיילדות יראו מפני העונש בידי שמים על שפיכות דמים" (הנצי"ב פס' י"ז). פרעה מאשים אותן באי ציות להוראתו, עבירה שעונשה מיתה. הנצי"ב מדייק שההאשמה אינה על אי המתה ישירה, שכן על כך היו עונות לו שעליהן למסור את הנפש ב"יהרג ואל יעבור", אלא על עבירת ההחייאה של אלה שהיו בסכנה בשעת הלידה: "מדוע עשיתן וגו' ותחיין את הילדים" דהיינו: ש"הם מסכנות את עצמן להחיות את הילדים, והרי אין החיוב להסתכן בעצמו כדי להחיות את האחרים, 'דמאי חזית דדמא דחבריה סומק מדידיה"'. כלומר כאן אין חיוב של "יהרג ואל יעבור" משום שיכלו להמנע מלהחיות את היילודים ב"שב ואל תעשה". מתשובתן של המיילדות ניתן ללמוד עקרון מנהיגותי חשוב: "ותאמרן וגו' כי חיות הנה בטרם תבוא אליהן המילדת וילדו". המיילדות יכלו "לקדש שם שמיים" בכך שהיו עונות לפרעה תשובה ישירה וחזיתית, שיש בה אמירה ערכית חדה: אסור לנו לשתף פעולה עם גזירה זו ואנו מוכנות למסור את עצמנו על הצלת עם ישראל. אולם בחכמתן הרבה בחרו להשיב תשובה עקיפה ומתוחכמת. לא היתה כאן סתם תשובה מתחמקת שאין בה אמת אלא תשובה מתוחכמת: "כי חיות הנה ובקיאות במלאכת המיילדת ואם נחפוץ לעשות דבר וכו' שלא כהוגן תהיינה מרגישות בדבר ולא תקראנה אותנו עוד ליילד ולמלך אין שווה להמית אחד או שניים" (ספורנו שם, ובדומה ב"העמק דבר"). בתשובה זו יש בה מסר שמתאים לכאורה לאינטרס של פרעה. בכך הסירו המיילדות מעצמן את סכנת המיתה, ואף גרמו לשיפור המצב, משום שפרעה הסיר מהן את הפיקוח לגמרי: "וייטב אלקים למיילדות שנתקבל דבריהן ושוב לא השגיח המלך עליהן כלל" (הנצי"ב פס' כ'). ממנהיגותן למדנו לא רק את המסירות שבמנהיגות אלא גם את חכמת המסר שבמנהיגות. לפעמים המסר שמגבש המנהיג צריך להיות ישיר ונוקב, ורק כך הוא ישיג את מטרתו, אולם לעיתים צריך לנסח מסר עקיף ומתוחכם שמשיג את אותה המטרה ואף יותר ממנה.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines