יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » שבתון » מחטא העגל למשכן, ובחזרה - אורן שיינברג גליון 18, פרשת ויקהל
moreshet.co.il
E-mail: ns-SAFt@NONSTOP.NET.IL  לוחמי הגיטו 16 פתח-תקווה   מספר פקס   03-9249978   מספר טלפון  03-9241240

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

מחטא העגל למשכן, ובחזרה - אורן שיינברג ( גיליון 18 פרשת ויקהל , כללי )

פרשת ויקהל פותחת בתיאור הבאת התרומה למלאכת המשכן:
(ד) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה' לֵאמֹר:
(ה) קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה לַה' כֹּל נְדִיב לִבּוֹ יְבִיאֶהָ אֵת תְּרוּמַת ה' זָהָב וָכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת:
(שמות, פרק ל"ה).
מצווה זו של הבאת התרומה ובניית המשכן היא למעשה המצווה הראשונה אותה מקיימים בני ישראל בפועל. עד עכשיו העם היה פסיבי ושמע ממשה את עשרת הדיברות , פירוט המצוות בפרשת משפטים והציוויים על בניית המשכן וכליו בפרשיות תרומה תצווה.
ואכן העם עומד במשימה, ובפרשת ויקהל התורה ומספרת על ההתגייסות המופלאה לבניית המשכן. 14 פעם מודגש הפועל להביא, ומספר דומה של פעמים מוזכרות המילים תרומה ונדב, כשהתורה מרחיבה ומדגישה בסדרה ארוכה של פסוקים את הנדיבות
מדוע הרחיבה התורה לפרט כל כך את נדיבות הלב ?
יתכן והתורה מדגישה את נדיבות הלב בבניית המשכן מול הנתינה שמצאנו בחטא העגל
וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, אַהֲרֹן, פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב, אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם; וְהָבִיאוּ, אֵלָי. וַיִּתְפָּרְקוּ, כָּל-הָעָם, אֶת-נִזְמֵי הַזָּהָב, אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם; וַיָּבִיאוּ, אֶל-אַהֲרֹן. .

התורה מסנגרת על ישראל ומדגישה שאופי הנתינה קיים בעם, והשאלה היא רק למה מופנית אותה נדיבות לב
מאיפה נובע הרצון הזה לנתינה איפה ראינו עם שלם ובמיוחד הנשים העומדות בתור לתת את התכשיטים היפים ביותר שלהם למטרה ציבורית חשובה ככל שתהיה.
יתכן שזו תגובה טבעית של עם של עבדים שבמשך מאות שנים דוכא ללא יכולת לקבוע את ערכיו ואת סדר העדיפויות שלו. והנה הקב"ה נותן ביד העם לבנות את משכן ה' הן בתרומה כספית והן בחכמת הלב של האומנים. תחושת עצמאות זו דוחפת את העם לפעולת נתינה כה מרשימה
משה בחוכמתו מבין את ההתלהבות אך ער גם לסכנה הקיימת בפעולה ללא כיוון כפי שנוכח בעצמו בחטא העגל ולכן מקיים משה את השילוב, מצד אחד ציווי "קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה לַה' ומצד שני התנדבות "כל נדיב ליבו יְבִיאֶהָ אֵת תְּרוּמַת ה'..."
במילים קצרות אלו משה מבטא את גדולתו של מנהיג ומחנך, מצד אחד לתת הוראות ולכוון את העם בכיוון הרצוי, אך יחד עם זאת לדעת לעשות זאת בצורה בה המונהגים מרגישים שהם מנהיגים את עצמם ופעילותם נובעת מרצונם ומבחירתם החופשית.

התנהלות זו של משה בולטת מול התנהלותו של שלמה בבניית המקדש כפי שמתואר בהפטרה
קיימים מספר הבדלים בין מלאכת המשכן למקדש אך לעניינינו ההבדל המשמעותי הוא במרכזיות של "נדיבות הלב" במשכן, מול היעדרה בבניית המקדש. בעוד שבמשכן הובאו חומרי הגלם לעשיית המלאכה על ידי כל העם, מתוך התלהבות רבה. במקדש, המצב שונה. ראשית, שלמה כורת ברית עם חירם מלך צור והוא המספק את חומרי הגלם לבניין המקדש; שנית, אמנם גם במקדש שלמה העם שותף בכריתת העצים ובחציבת האבנים וכדומה, אך הדבר נעשה כמס שהוטל על ידי שלמה:
(כז) וַיַּעַל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מַס מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיְהִי הַמַּס שְׁלֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ:
(כח) וַיִּשְׁלָחֵם לְבָנוֹנָה עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים בַּחֹדֶשׁ חֲלִיפוֹת חֹדֶשׁ יִהְיוּ בַלְּבָנוֹן שְׁנַיִם חֳדָשִׁים בְּבֵיתוֹ וַאֲדֹנִירָם עַל הַמַּס:
(כט) וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה שִׁבְעִים אֶלֶף נֹשֵׂא סַבָּל וּשְׁמֹנִים אֶלֶף חֹצֵב בָּהָר:
(ל) לְבַד מִשָּׂרֵי הַנִּצָּבִים לִשְׁלֹמֹה אֲשֶׁר עַל הַמְּלָאכָה שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת הָרֹדִים בָּעָם הָעֹשִׂים בַּמְּלָאכָה:
(לא) וַיְצַו הַמֶּלֶךְ וַיַּסִּעוּ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת אֲבָנִים יְקָרוֹת לְיַסֵּד הַבָּיִת אַבְנֵי גָזִית:
(לב) וַיִּפְסְלוּ בֹּנֵי שְׁלֹמֹה וּבֹנֵי חִירוֹם וְהַגִּבְלִים וַיָּכִינוּ הָעֵצִים וְהָאֲבָנִים לִבְנוֹת הַבָּיִת:
הפסוקים מתארים עשייה רבה לקראת בניית המקדש, אך כולה נעשית על פי צו של המלך שלמה ומתוך כפייה
בנוסף לכך, הפסוקים בספר מלכים מדגישים את חלקו הרב של שלמה בבניין המקדש, ולעומת זאת העם אינו מוזכר כלל כשותף במלאכה
הִנְנִי אֹמֵר לִבְנוֹת בַּיִת לְשֵׁם ה'... וַיַּעַל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מַס מִכָּל יִשְׂרָאֵל... וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה שִׁבְעִים אֶלֶף נֹשֵׂא סַבָּל וּשְׁמֹנִים אֶלֶף חֹצֵב בָּהָר... וַיְצַו הַמֶּלֶךְ וַיַּסִּעוּ אֲבָנִים... וַיִּפְסְלוּ בֹּנֵי שְׁלֹמֹה... וְהַבַּיִת אֲשֶׁר בָּנָה הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה... וַיִּבֶן שְׁלֹמֹה אֶת הַבַּיִת וַיְכַלֵּהוּ: ...וַיְצַף שְׁלֹמֹה אֶת הַבַּיִת מִפְּנִימָה זָהָב סָגוּר ... וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וַיִּקַּח אֶת חִירָם מִצֹּר... וַיָּבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וַיַּעַשׂ אֶת כָּל מְלַאכְתּוֹ... וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה אֵת כָּל הַכֵּלִים אֲשֶׁר בֵּית ה' ...וַתִּשְׁלַם כָּל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר עָשָׂה הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה...
(מלכים א', פסוקים מתוך פרקים ו' - ז' ).

להבדל הזה היתה השלכה גורלית בהמשך. לאחר מותו של שלמה עלה רחבעם בנו למלכות, והבקשה הראשונה אותה מבקש העם מרחבעם היא
אָבִיךָ הִקְשָׁה אֶת עֻלֵּנוּ וְאַתָּה עַתָּה הָקֵל מֵעֲבֹדַת אָבִיךָ הַקָּשָׁה וּמֵעֻלּוֹ הַכָּבֵד אֲשֶׁר נָתַן עָלֵינוּ וְנַעַבְדֶךּ.
(מלכים א', פרק י"ב, פסוק ד').
סירובו של רחבעם להקל על העם ואמירתו המתגרה "... אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים וַאֲנִי אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים" הציתה את המרד ופילוג הממלכה ע"י ירבעם, וכשבא ירבעם ומציע לעם להתנתק מהמקדש בירושלים, ולהקים את העגלים בדן ובית אל. העם מוכן לעזוב את המקדש שאליו לא הצליח כל כך להתחבר. ובאופן סמלי קרה תהליך הפוך ממה שמתואר בפרשתינו מה שבפרשתינו התחיל בבניית העגל ותוקן בבניית המשכן אצל שלמה קרה תהליך הפוך. ומבניית המקדש עבר העם לבניית העגלים



פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines