יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » שבתון » שפת החסד ושפת הצדק גליון 14, פרשת משפטים
moreshet.co.il
E-mail: ns-SAFt@NONSTOP.NET.IL  לוחמי הגיטו 16 פתח-תקווה   מספר פקס   03-9249978   מספר טלפון  03-9241240

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

שפת החסד ושפת הצדק ( /הרב יובל שרלוגיליון 14 פרשת משפטים , אקטואליה )

"ודל לא תהדר בריבו"; "לא תטה משפט אבינך בריבו" -
במקומות רבים בתורה חותרת התורה לדין צדק. היא מלמדת מיהם הדיינים הראויים, ואף קובעת כי אם חס ושלום ממנים דיינים שאינם ראויים - אנו עלולים לאבד את זכותנו לגור בארץ (תחילת פרשת שופטים); היא אוסרת על הדיין לקחת בצע, ובכך היא מונעת אפשרות כי העשיר ינצל את הכוח שבידו כדי להשפיע על מהלך המשפט ועל הדין הסופי לטובתו; היא אוסרת בפרשת השבוע שלנו על הדיין להיות מושפע מלחץ חברתי – "לא תהיה אחרי רבים לרעות, ולא תענה על ריב לנוטת אחרי רבים להטות". המעיין היטב בפסוק זה יבחין כי על אף שהוא מצוטט בדרך כלל כפסוק המלמד את חובת ההליכה אחר הרוב – על פי פשוטו הוא אומר בדיוק את ההפך המוחלט, והוא אוסר על הדיין לנטות אחרי הרבים, והדיין מחויב לפסוק את פסק האמת כפי שנראה לו; התורה גם אוסרת קבלת עדים רשעים, ולפי פשוטה היא מצווה גם על העדים הכשרים שלא להצטרף לעדים פסולים: "לא תשא שמע שוא, אל תשת ידך עם רשע להית עד חמס": אלה רק חלק מהדרכים בהן נוקטת התורה כדי שהדין יהיה דין צדק.
היבט מיוחד אותו מדגישה התורה, ונראה כי ממנו ניתן ללמוד עוד ועוד על החתירה לצדק, הוא האזהרות המוטלות על הדיין דווקא כאשר הוא יושב בדינו של אנשים מוחלשים. שתי סכנות אורבות לדיין בדין זה. הראשונה היא הפעלת הרחמים. כלל ידוע הוא בהלכה כי אין מרחמין בדין. הדיין עלול לרחם על הדל והאביון כחלק מתהליך דיני, אולם זה מעשה שאינו ראוי כלל ועיקר. המוסר עליו מצווה התורה אינו מוסר החלשים ואינו מוסר החזקים, אלא מוסר הצודקים, ואם הצודק בדין הוא העשיר – התורה מחייבת לפסוק לטובת העשיר. זהו אחד ההבדלים המשמעותיים בין תורת ישראל ובין הנצרות. מובן שביד הדיין לפצות לאחר מכן את היוצא חייב בדין אם דל הוא, הוא יכול לתת לו מתן בסתר, והגמרא אף מספרת כי דוד המלך נהג כך. אולם בשעה שיושבים בדין "ודל לא תהדר בריבו". מובן מאליו כי התורה מזהירה גם לכיוון ההפוך, ואומרת כי אסור לנו לפסוק נגד הדל והאביון בשעה שהוא צודק, ולנצל את העובדה שהוא חלש: "לא תטה משפט אביונך בריבו".
דווקא מיחסה של התורה אל הדל אנו למדים את העיקרון שצריך להנחות את הדיין בשעה שהוא עוסק בדין – הצדק. אין מדובר בדיין בלבד אלא בכל אחד מאתנו. יש שפה של צדק ויש שפה של חסד. כאשר עושים חסד מובן מאליו כי החסד נעשה עם מי שזקוק לו, ובאופן מיוחד נותנים דווקא למי שזקוק יותר. אולם בשעה שאנו נדרשים לעסוק בצדק, ואנו צריכים להכריע במי לתמוך ולמי להתנגד – אנו חייבים להתייצב באופן חד משמעי לצד הצודק. זהו עיקרון שצריך להנחות אותנו גם במאבקים ציבוריים, גם בחקיקת חוקים, גם ביחסים שבין אדם לחבירו וכדו'. חשוב להדגיש כי גם שפת החסד והרחמים היא חלק בלתי נפרד מתורת ישראל, וצריך להיזהר מלדבר בשפת הצדק כאשר נדרשת דווקא שפת החסד. בני זוג, לדוגמה, אינם מדברים ביניהם בשפה של צדק, ואם הם מתדרדרים לכך הם בבעיה קשה, וצריכים ללמוד דווקא את שפת החסד. אולם כאשר צריך כושר שיפוטי על כולם לזכור את העיקרון היסודי של התייצבות באופן חד משמעי לימין הצודק.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines