יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » שבתון » היכן ניתנה התורה - בשמיים או בארץ? גליון 14, פרשת משפטים
moreshet.co.il
E-mail: ns-SAFt@NONSTOP.NET.IL  לוחמי הגיטו 16 פתח-תקווה   מספר פקס   03-9249978   מספר טלפון  03-9241240

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

היכן ניתנה התורה - בשמיים או בארץ? ( גיליון 14 פרשת משפטים , סא''ל אבנר גולדמן ז''ל )

בסוף פרשת משפטים מתוארת עלייתו של משה להר, כשבהתחלה מלווים אותו הזקנים (שמות כ"ד ט'-י"א): "ויעל משה ואהרן נדב ואביהוא, ושבעים מזקני ישראל. ויראו את אלוקי ישראל; ותחת רגליו, כמעשה לבנת הספיר, וכעצם השמיים לטוהר. ואל אצילי בני ישראל לא שלח ידו; ויחזו את האלוקים ויאכלו וישתו."
הפרשנים נחלקים לשתי קבוצות בבואם לפרש פסוקים אלה. יש המפרשים לצד הזכות והשבח, ורש"י המפרש לגנאי ולחובה.
הרמב"ן מייצג היטב את המפרשים לצד הזכות. עיקר פירושו שהזקנים הגיעו לדרגה גבוהה בה זכו לראות את השכינה, ולכן ה' לא שלח ידו אל אצילי בני ישראל – מכיוון שהיו ראויים לכך, והם בדרכם חזרה למחנה אכלו 'שלמים' בתחתית ההר משום שמחת מתן תורה. הרמב"ן מאריך להוכיח מדוע אכלו דווקא שם ולא במחנה. פרשנים אחרים משווים זאת לשמחת הכהן ביום הכיפורים.
קבוצה נוספת של פרשנים מפרשים לצד הזכות אך מוציאים את הדברים מידי פשוטם:
אונקלוס מפרש שחזו בקורבנותיהם שהתקבלו - כאילו שאכלו ושתו (הקורבנות מוזכרים בפסוקים הקודמים).
דברי ר' יהודה הלוי המובאים בפירושו של האבן עזרא מסבירים כי זה אינו לגנאי להם אלא לשבח למשה: "הוצרכו שיאכלו, אף על פי שנהנו מזיו השכינה. והזכיר זה בעבור משה שהיה ארבעים יום וארבעים לילה בלא אכילה".
לעומתם רש"י מפרש פסוקים אלה אחרת. "לא שלח ידו" – "מכלל שהיו ראויים להשתלח בהם יד." רש"י מסביר שהם התחייבו במיתה, אך הקב"ה לא רצה להשבית את שמחת מתן תורה. לכן נדב ואביהוא נענשו במשכן, והזקנים נענשו בסיפור השלו (במדבר י"א א'): "ויהי העם כמתאוננים... ותבער בם אש ה' ותאכל בקצה המחנה" – רש"י: "בקצינים שבהם ובגדולים", אלו הזקנים והחשובים שבמחנה.
"ויחזו את האלוקים" - "היו מסתכלים בו בלב גס, מתוך אכילה ושתיה, כך מדרש תנחומא."
כיצד ניתן להסביר לפי רש"י את העובדה שהזקנים אכלו ושתו בזמן שהם רואים את השכינה?
יש כאן מחלוקת עקרונית בהבנת תהליך קבלת התורה בין משה לזקנים. אם נחזור לפסוקים בפרשת יתרו, נראה שיש בעיה בהבנה היכן ניתנה התורה - ולא רק במובן הגאוגרפי.
בשמות פרק י"ט פסוק כ' נאמר: "וירד ה' על הר סיני על ראש ההר".
בשמות פרק כ' פסוק י"ח נאמר: "אתם ראיתם כי מן השמיים דברתי עמכם".
היכן אם כן ניתנה התורה – בשמיים או בארץ?
אחד ההסברים שמביא רש"י הוא מדברי רבי עקיבא במכילתא: "הרכין שמיים ושמי שמיים והציען על ההר, וכן הוא אומר: 'ויט שמיים וירד' (תהילים)."
יש ערוב של שמיים וארץ בראש הר סיני. כאן ההבנה השונה של משה והזקנים. משה טוען – בשמיים, ולכן אינו אוכל ואינו שותה ארבעים יום וארבעים לילה כמו המלאכים בשמיים, להראות שהתורה ניתנה משמיים ולכן יש להאמין בה. הזקנים לעומתו חוששים כי האנשים לא יאמינו בתורה. הם יעשו חשבון כי התורה מיועדת רק למלאכים, או לאנשים בדרגת מלאכים כמשה, ולכן הם רוצים להראות שהתורה ניתנה בארץ והיא שייכת לבני אדם, ומסיבה זו הם אוכלים ושותים כדי להראות שהר סיני שייך לארץ.
הזקנים טועים והקב"ה אינו מקבל את דעתם. בפסוק השלישי המכריע בין השניים הקודמים (דברים ד' ל"ו) נאמר: "מן השמיים השמיעך את קולו". על טעותם זו בהורדת התורה לדרגה הארצית הם נענשים.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines