יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » שבתון » טיבם של לוחות שניים גליון 13, פרשת יתרו
moreshet.co.il
E-mail: ns-SAFt@NONSTOP.NET.IL  לוחמי הגיטו 16 פתח-תקווה   מספר פקס   03-9249978   מספר טלפון  03-9241240

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

טיבם של לוחות שניים ( גיליון 13 פרשת יתרו , פנינה נויבירט )

עשרת הדברות שניתנו לבני ישראל במעמד הר סיני מוזכרים בפרשת יתרו ולאחר מכן בספר דברים, פרשת ואתחנן. קיימים הבדלים שונים בין נוסח הדברות בשני המקומות. אחד מההבדלים נוגע לנוסח הדיבר החמישי בדבר כיבוד אב ואם. בספר שמות מתוארת המצווה (כ', י"א): "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ" ואילו בספר דברים מתוארת המצווה (ה', ט"ו): "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ לְמַעַן יַאֲרִיכֻן יָמֶיךָ וּלְמַעַן יִיטַב לָךְ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ".

בדיבר שבפרשת ואתחנן מנומק הציווי במילים "למען ייטב לך", ברם הבטחת הטוב נעדרת מהדיבר שבפרשת שמות. מה פשר הבדל זה?

סוגיה זו עלתה על ידי רבי חנינא בן עגיל במדרש (בבא קמא נ"ד:): "שאל רבי חנינא בן עגיל את רבי חייא בר אבא מפני מה בדברות הראשונות לא נאמר בהם טוב ובדברות האחרונות נאמר בהם טוב?"

תשובה לשאלה מקבל רבי חנינא מרבי תנחום בר חנילאי: "כך אמר לי שמואל בר נחום אחי אמו של רב אחא ברבי חנינא ואמרי לה אבי אמו של רב אחי ברבי חנינא: הואיל וסופן להשתבר. וכי סופן להשתבר מאי הוי אמר רב אשי חס ושלום פסקה טובה מישראל". לפי הסבר זה, נוסח עשרת הדברות שבספר דברים הוא אכן הנוסח שהופיע על גבי הלוחות השניים שנכתבו על ידי משה. הסיבה לכך שהמילה "טוב" נעדרת מלוחות ראשונים נעוצה בכך שלוחות אלה נשברו בסופו של דבר. לו היתה הבטחת ה"טוב" מופיעה בלוחות הראשונים, הרי שעם שיבורם היתה פוסקת טובה מישראל (ור' בפירוש הפני יהושע שם).

מה משמעות אמירה זו? מדוע לוחות שניים כרוכים בהבטחת "טוב" אשר איננה נאמרת בלוחות ראשונים?

הסבר נפלא למדרש סתום זה מוצע על ידי המהר"ל (תפארת ישראל מ"ג). כידוע, לוחות ראשונים מכתב אלקים הם, וניתנו ישירות מפי הגבורה ("מעשה אלקים" בלשון המהר"ל). לעומת זאת לוחות שניים נכתבו על ידי משה מפי הגבורה ("מעשה משה" בלשון המהר"ל).

לוחות ראשונים מבטאים את השפע השמיימי בו חונן אותנו ה'. משכך נתינת הלוחות הראשונים היתה בהכרח בלתי שלמה. בני האנוש מוגבלים בתפיסתם, ואינם יכולים להכיל ואף להעריך את גודל המתנה (ואולי מטעם זה אף נדונו לוחות אלה מראש לשיבור): "כי הדבר אשר אינו ראוי לעולם במה שהוא עולם גשמי ולפיכך אי אפשר שיהיה בעולם דבר שהוא אלהיי לגמרי בשלימות מבלי שיצורף אליו החסרון, וכאשר היה דבר השם יתברך אל ישראל פנים אל פנים היה הדבור הזה לאדם בצד שיש לאדם מעלה אלהית נבדלת, ומדרגה זאת אינה לאדם בשלימות רק בחסרון כי האדם אינו נבדל לגמרי רק הוא אנושי".

לפיכך המילה "טוב" נעדרת בלוחות הראשונים, אשר נתינתם כרוכה בחסרון מעצם החיץ האנושי בינינו לבין קונינו: "ולפיכך לא כתיב בדברות הראשונות למען ייטב לך, כי הדבר שהוא בשלימות מבלי שום חסרון הוא טוב והדבר שמצורף אליו חסרון לא שייך אצלו טוב כי הטוב הוא בלא חסרון."

לעומת זאת, לוחות שניים "מעשה משה" הם. במובנים רבים לוחות שניים אלה "שלמים" יותר מלוחות ראשונים. הם אמנם פחות פלאיים, פחות ניסיים, ברם יתכן כי זוהי מעלתם. לוחות שניים מבטאים יעד בר השגה ויישום: " ובדברות השניות אשר באר משה לישראל ואין דבר זה במדרגה כמו הדברות הראשונות ששמעו מפי השם יתברך, כי ראוי מדרגה זאת לאדם מצד שהוא אדם ומצד הזה אין חסרון והדבר שאין בו חסרון הוא הטוב ".

גדולת הלוחות הראשונים הביאה לריסוקם המיידי, האנושות לא היתה מסוגלת להכיל את עצמתם, הכלים נשברו באחת. לעומת זאת, הלוחות השגרתיים, האנושיים, המבטאים את הציווי האלקי השזור בהוויית חיינו – הם שליוו את בני ישראל לדורות – עליהם ראוי כי ייאמר "טוב".

נדמה כי בדברי המהר"ל שזורה נימת תוכחה. אנו מתרפקים על הנס העל אנושי, מייחלים להתערבות שמיימית בחיינו, אך הטוב האמתית מצוי בעבודת ה' היום יומית והשגרתית, ביכלתם של בני אנוש למצוא קדושה בעולם, באמונה בכוחה של האנושות להתעלות מעל עצמה, לשאוף כלפי שמייא, להוביל בידיה לשינוי, לתיקון – "למען ייטב לך".


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines