|
|
|
|
|
|
|
|
רבני שו"ת מורשת |
|
|
|
הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
|
|
|
הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
|
|
|
מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
|
|
|
הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
|
|
|
הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
|
|
|
הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
|
|
|
הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
|
|
|
הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
|
|
|
מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
|
|
|
רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
|
|
|
מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
|
|
|
מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
|
|
|
מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
|
|
|
הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
|
|
|
הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
|
|
|
הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
|
|
|
הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
|
|
|
אמונה
|
|
|
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
|
|
|
בריתות
|
|
|
הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
|
|
|
רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
|
|
|
רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
|
|
|
הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"וראך ושמח בליבו" / הרב פנחס צברי
(
גיליון
9
פרשת
שמות
, כללי
)
|
|
|
|
|
|
|
|
השבת מתחילים אנו לקרוא בספר שמות בו מסופר על תחילת שעבוד עם ישראל-קיום גזירת ברית בן הבתרים "ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה" מחד, ומאידך תחילת הגאולה "ואחרי כן יצאו ברכוש גדול".
כעת אנו שמים לב לתופעה מיוחדת חדשה ביחסים בין אחים. לעומת ספר בראשית שבו מסופר על משפחות רבות בהן בלטה שנאה בין האחים, כמוטיב חוזר במשך הדורות.
האחים הראשונים בתורה קין והבל, בעקבות קנאתו של קין על קורבן הבל שהתקבל ברצון מחליט קין להרוג את הבל "ויקום קין על הבל אחיו ויהרגהו".
יצחק וישמעאל, לאחר התנהגותו הרעה של ישמעאל וסלידת שרה מהם, אומרת שרה לאברהם "כי לא יירש בן האמה הזאת עם בני עם יצחק" ורש"י מסביר "מתשובת שרה אתה למד שהיה מריב עם יצחק על הירושה".
יעקב ועשיו, עשיו מבקש להרוג את יעקב "וישטום עשיו את יעקב על הברכה אשר ברכו אביו ויאמר עשיו בליבו יקריבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי".
יוסף ואחיו- האחים מבקשים להרוג את יוסף "ועתה לכו ונהרגהו ונשליכהו באחד הבורות" ובהמשך מוכרים אותו לישמעאלים.(ואומנם המפרשים דנו בסיבות למעשיהם.)
בפרשתנו מתגלה תופעה חדשה ביחסים בין האחים,דבר המסביר מדוע נבחרו האחים משה ואהרון כשליחים לגאול את עם ישראל,
הקב"ה מצווה את משה להיות שלוחו להוציא את בנ"י ממצרים." ועתה לכה ואשלחך אל פרעה והוצא את עמי בני ישראל ממצרים". ומשה מסרב" שלח נא ביד תשלח" ורש"י מפרש " שלח ביד מי שאתה רגיל לשלוח והוא אהרון" משה מוותר על הגדולה לטובת אחיו אהרון, ה' לאר מוותר למשה על השליחות ומודיע לו שאהרון אחיו יהיה בעזרו "וגם הנה הוא יוצא לקראתך וראך ושמח בליבו" וביאר הספורנו שם " אהרון ישמח בלי ספק ויהיה לך למליץ בלב שלם".
משה שמגיע ממדיין ללא מעמד ציבורי, מצטווה להחליף את אהרון שהנהיג את העם במצרים בתקופות השעבוד, אהרון ללא שום לבטים מפנה לו את כסאו בשמחה ובענווה מופלגת.
אלו האחים בהם בוחר ה' להיות שלוחיו לגאול את עם ישראל.
ברוך ה' זכינו לשוב לארץ נחלת אבותינו ולהיאחז בה, אך עדיין הגאולה אינה שלימה בני-דודינו בני עשו וישמעאל עומדים בשנאתם וברצונם "ואהרגה את יעקב אחי".
כדי להגיע לגאולה השלימה עלינו להרבות באהבת חינם ובזכות זו נזכה כולנו לגאולה השלימה במהרה.
כאמרה החסידית " שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותנו"-עובדת היותנו לא אחד-לא מאוחדים היא זו שעמדה עלינו לכלותנו, וכדי למנוע זאת עלינו להרבות באהבת אחים בעם ישראל על כל רבדיו, חלקיו ומגזריו ובזכות זו נזכה כולנו לגאולה השלימה במהרה.
|
|
|
|
|
|