יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » שבתון » קבורת יעקב - הדרך ממצרים לארץ ישראל גליון 8, פרשת ויחי
moreshet.co.il
E-mail: ns-SAFt@NONSTOP.NET.IL  לוחמי הגיטו 16 פתח-תקווה   מספר פקס   03-9249978   מספר טלפון  03-9241240

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

קבורת יעקב - הדרך ממצרים לארץ ישראל ( גיליון 8 פרשת ויחי , כללי )

סגן אלוף אבנר גולדמן ז"ל

מהן הדרכים אותן אנו מכירים בין מצרים לא"י? על הדרך בה הלכו יוסף ואח"כ אחיו מספר פעמים, אין לנו כל רמז (למעט היציאה של יוסף מדותן) וניתן להניח שהם הלכו בדרך השיירות המקובלת. הפעם הבאה בה אנו נתקלים בדרך זו היא ירידת יעקב למצרים, ובפרשתנו -הדרך בה עולה ארונו של יעקב במסע הלוויה ממצרים לא"י. המסע מסתיים כמובן בחברון, אבל נקודה אחת מוזכרת מפורשות: "וַיָּבֹאוּ עַד-גֹּרֶן הָאָטָד, אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן". ברור כי נקודה זו בעבר הירדן אינה על הדרך הקצרה בין מצרים לא"י. מדוע עבר בה מסע הלוויה?
ביציאת מצרים בוחר הקב"ה דרך מסוימת והנימוק הוא: "וַיְהִי, בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת-הָעָם, וְלֹא-נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים, כִּי קָרוֹב הוּא: כִּי אָמַר אֱלֹהִים, פֶּן-יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה--וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה. וַיַּסֵּב אֱלֹהִים אֶת-הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר, יַם-סוּף" אולם כאן אין את החשש מפני הפלישתים:"וַיַּעַל יוֹסֵף, לִקְבֹּר אֶת-אָבִיו; וַיַּעֲלוּ אִתּוֹ כָּל-עַבְדֵי פַרְעֹה, זִקְנֵי בֵיתוֹ, וְכֹל, זִקְנֵי אֶרֶץ-מִצְרָיִם. וְכֹל בֵּית יוֹסֵף, וְאֶחָיו וּבֵית אָבִיו.... וַיַּעַל עִמּוֹ, גַּם-רֶכֶב גַּם-פָּרָשִׁים; וַיְהִי הַמַּחֲנֶה, כָּבֵד מְאֹד". מדוע אם כן לא הלכו בדרך הקצרה והמקובלת?
דרך נוספת המוזכרת בתורה בין א"י למצרים מופיעה בפרשת התוכחה (דברים כ"ח ס"ח): "וֶהֱשִׁיבְךָ ה' מִצְרַיִם, בָּאֳנִיּוֹת, בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אָמַרְתִּי לְךָ, לֹא-תֹסִיף עוֹד לִרְאֹתָהּ". איך הגיעו לכאן האוניות? אם משיבים את בני ישראל למצרים מדוע באוניות ולא באחת מהדרכים היבשתיות? ובסה"כ מתעוררות 3 שאלות:
א. מדוע מסע הלוויה של יעקב לא היה בדרך הקצרה אלא דרך עבר הירדן?
ב. מדוע לא יצאו בנ"י ממצרים בדרך הקצרה דרך ארץ פלישתים, אם בכל מקרה כאשר הם נלכדו בין המצרים לים סוף מבטיח להם משה: "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון"?
ג. מדוע להשיב את בנ"י באוניות למצרים? האם זה מתאים לפסוק: " בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אָמַרְתִּי לְךָ, לֹא-תֹסִיף עוֹד לִרְאֹתָהּ"?

נתחיל לענות מהשאלה השלישית. מי שמבאר הוא תרגום יונתן בן עוזיאל: "ויגלי לכון מימרא דה' למצרים באילפיא בגו ימא דסוף בארחא דעברתון". כלומר, בתוכחה, ישראל יוגלו בדיוק באותה הדרך היבשתית אותה אמר הקב"ה "לא תוסיף לראותה" ורק בים סוף שנבקע, אותו יחצו באוניות.
נעבור לבחון את הדרכים של יעקב. ראינו שמסע הלוויה עבר דרך עבר הירדן. אבל כבר בירידתו של יעקב אנחנו מקבלים רמז לגבי העתיד. כשיעקב יורד מצרימה יש לנו מקום מפורש בתורה: "וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וְכָל-אֲשֶׁר-לוֹ, וַיָּבֹא בְּאֵרָה שָּׁבַע... וַיָּקָם יַעֲקֹב, מִבְּאֵר שָׁבַע". באר שבע אינה מוזכרת במסלול של בני ישראל, אבל מהמדרש אנחנו לומדים שיעקב ידע שבנ"י לא יעלו בדרך הקצרה אלא ילכו בדרך ארוכה. המדרש מספר כי יעקב נטע עצי שיטים בזמן ירידתו למצרים כדי שישמשו לבני ישראל לבניית המשכן. כלומר יעקב הכיר נקודות במסלול הארוך של בני ישראל וידע מראש שיעברו בהן. עכשיו נחזור להלוויתו של יעקב. בפרשתנו נאמר: "ויעשו בניו כאשר צוום". מהי אותה צוואה אותם קיימו? בתחילת במדבר אנו קוראים: "איש על דגלו באותות לבית אבותם יחנו בני ישראל" אומר מדרש תנחומא כי לשבטים הייתה צוואה מיעקב אביהם שסדר חנייתם יהיה לפי הסדר אותו ציווה לשאת את ארונו וזהו שנאמר: "ויעשו בניו כאשר ציוום". עכשיו מובן מדוע לא עברו בדרך ארץ פלישתים הקצרה אלא הגיעו לגורן האטד בעבר הירדן.
החפיפה בין הדרך שעבר ארונו של יעקב לדרכם של בנ"י חופפת במלואה למעט בשתי נקודות:
א. בנ"י הלכו במדבר ארבעים שנה (לא כן מסע הלוויה).
ב. בנ"י עברו בים סוף וארונו של יעקב לא.
על הנקודה הראשונה עונה המדרש שבנ"י הלכו סחור סחור באותה הדרך ורק בעיניהם נראה הנוף שונה בכל פעם.
על הנקודה השנייה עונה התוספות במסכת ערכין (ט"ו.) בהסבר ארוך ומפורט המלווה הוכחות מהפסוקים כי למעשה בנ"י לא חצו את ים סוף מצד לצד אלא הלכו בתוך הים כמין חצי גורן עגולה כלומר נכנסו ויצאו מאותו הצד והלכו בתוך הים לאורכו ולא לרוחבו, אחרי שיצאו מהים לא נכנסו ישירות לא"י אלא הקיפו את מואב ואדום עד שהגיעו לעבר הירדן. באותה הדרך הלכו בני יעקב עם ארונו של יעקב למעט המקטע הימי שבו הלכו על החוף במקביל לים.
אם כך מדוע מלכתחילה ביציאת מצרים לא הלכו בנ"י בדרך הקצרה כאשר קיים הפתרון הניסי: "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון". אומר הרב גורן כי ארץ פלישתים היא בגבול הארץ המובטחת. ברגע שישנה מלחמה בגבולות הארץ המובטחת הרי זו מלחמת מצווה ובמלחמת מצווה חובה על כל אחד ואחד להשתתף (משנה סוטה ח' ז'): "במה דברים אמורים במלחמת רשות, אבל במלחמת מצווה הכל יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה". ופוסק הרמב"ם (הלכות מלכים ז' ט"ז): "וכל המתחיל לחשוב ולהרהר במלחמה ומבהיל עצמו, עובר בלא תעשה, שנאמר אל ירך לבבכם, אל תיראו ואל תחפזו ואל תערצו מפניהם. ולא עוד אלא שכל דמי ישראל תלויים בצווארו ואם לא ניצל ולא עשה מלחמה בכל ליבו ובכל נפשו הרי זה כמי ששפך דמי הכל. שנאמר: ולא ימס את לבב אחיו כלבבו." המסקנה היא שאין אפשרות להתחיל במלחמה שהיא מלחמת מצווה ואם "יראו" בנ"י מהמלחמה אזי הקב"ה יקיים: "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון", מכיוון שבמלחמת מצווה אסור לפחד מהאויב אלא יש מצווה להילחם ולא ניתן להחריש. לכן לא הייתה ברירה אלא למנוע עימות אפשרי עם הפלישתים ע"י בחירת הדרך הארוכה.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines