יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » שבתון » יעקב אבינו לא מת גליון 8, פרשת ויחי
moreshet.co.il
E-mail: ns-SAFt@NONSTOP.NET.IL  לוחמי הגיטו 16 פתח-תקווה   מספר פקס   03-9249978   מספר טלפון  03-9241240

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

יעקב אבינו לא מת ( גיליון 8 פרשת ויחי , פנינה נויבירט )

פרשת ויחי עוסקת, בין היתר, בפטירת יעקב. עיון מדוקדק בפשט הכתוב מגלה, כי אמנם מתוארת גויעתו ואסיפתו של יעקב, אך אין כל אזכור לעצם מיתתו של יעקב (בראשית מ"ט, ל"ג): "וַיְכַל יַעֲקֹב לְצַוֹּת אֶת בָּנָיו, וַיֶּאֱסֹף רַגְלָיו אֶל הַמִּטָּה וַיִּגְוַע וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו".
פסוק זה עורר את השראתו של רבי יוחנן לטעון כי יעקב אבינו לא מת (תענית ה:): "אמר רבי יוחנן: יעקב אבינו לא מת. אמר ליה וכי בכדי ספדו ספדנייא וחנטו חנטייא וקברו קברייא? (אמרו לו – אם כך לשם מה ספדוהו וחנטוהו וקברוהו?) אמר ליה ... מקיש הוא לזרעו מה זרעו בחיים אף הוא בחיים". כל עוד בני יעקב בחיים – אבינו יעקב בחיים.
מה פשר מדרש זה? מדוע דווקא יעקב לא מת? הרי גם האבות שקדמו ליעקב השאירו אחריהם זרע בר קיימא? זאת ועוד - טבעו של עולם הוא כי אבות מותירים אחריהם בנים, האם כל אב המותיר אחריו בן חי עודנו חי?

לפי המהר"ל (גור אריה לפרשת ויחי) לשם הבנת פשר המדרש ראוי להבחין בין חיים ארעי לבין עצמיות החיים: "ובכל אב בעולם היה ראוי לומר כך אלא שאין הבן יש לו חיים בעצם והחיים באדם מקרה כי הם חיים לשעה ומייד יוסר אבל דבר שיש לו חיות בעצמו כמו שהם זרע ישראל חיים קיימים תמידים וכדכתיב ואתם הדברים בה' אלקיכם חיים כלכם היום ודבר זה חיות בעצם". יעקב נבדל מיתר האבות, כל שנים עשר בניו הולכים בדרכו. בני ישראל אינם קומץ אנשים בני חלוף. יעקב הותיר אחריו אומה אשר לה עצמיות החיים, אומה השורדת את תלאות ההסטוריה, אומה קדמונית אשר בניה חיים כולם היום, אשר נרה לא יכבה.

ברם מדוע זכה דווקא יעקב להקים את האומה הישראלית הנושאת את שמו? באיזו תכונה התייחד יעקב אשר הביאה להנצחת חיותו התמידית?

מסביר המהר"ל: "ועוד יש בזה דבר נפלא ונעלה ודבר מה ארמוז אם תבין – וידוע כי המיתה היא קצה וסוף. ודבר שאין לו קצבה אין לו מיתה. ומפני שיעקב אין מתייחס לו קצה, כי הקצה הוא לשני גבולים שהם קצה כי כאשר תניח ג' נקודות זו אצל זו אין לנקודה האמצעים קצה כלל. ומפני שיעקב הוא האמצעי בין אברהם ובין יצחק, והוא השלישי המכריע ביניהם, הוא כנגד הנקודה האמצעית שאין מתייחס לה קצה וגבול, ולפיכך יעקב אבינו לא מת, ודבר זה אמת וברור מאוד על פי החכמה".

יעקב שונה מאברהם ומיצחק. אברהם לא היה בן לאב עברי, הוא היה חלוץ ופורץ דרך, הוא מיסד את מידת החסד, הפיץ את האמונה בא-ל אחד בעולם, פרס חסותו על אומות העולם – אב המון גויים.

יצחק פילס לעצמו תוואי ייחודי לו. מידתו של יצחק היא מידת הגבורה. אל מול האוניברסליות בה דגל אביו היה יצחק איש שדה, עולה תמימה שמעולם לא יצאה את גבולות ארץ הקודש.

בשונה מאברהם ומיצחק, יעקב מסמל את דרך המיצוע בין שתי האידאות הייחודיות של אבותיו. מידתו של יעקב היא מידת האמת המפשרת בין החסד ובין הגבורה. יעקב הוא "הנקודה האמצעית" – כפי שמכנה אותו המהר"ל. חדשנותו של יעקב נבעה מהעובדה שהוא המשיך את מסורת האבות שקדמו לו, והעבירה אל בניו.

לעיתים אנו נוטים לזלזל בנקודה האמצעית, אנו נמשכים אל החדשנות, אל פריצת הגבולות, אל הפסגות והקוטביות. ברם מהארת המהר"ל אנו למדים, כי מושג החיות קשור ושלוב דווקא במיצוע, בשיגרה - באמת. מושג המוות אינו יכול אל דרך הזהב, המפשרת בין הקצוות.

יעקב אבינו לא מת. הוא יעקב ישורון, ההולך בדרך הישר, בתוואי אבותיו בדבקות ובהתמדה יום יומית, אשר היא מקור הריגוש האמיתי – ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם היום.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines