חגי ישראל / פסח / יציאה מן המיצרים

יציאה מן המיצרים
 


"בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים"
תוכן יציאת מצרים הוא תוכן נצחי ואקטואלי בכל דור ובכל אדם. חגי ישראל ומצוות התורה בכלל אינם רק סימבוליים ועוסקים רק בזכרונות העבר, אלא פעולות אקטואליות ממשיות, המשאירות את רישומן באדם החי ובהווה.
יציאת מצרים אין משמעותה רק יציאה ושחרור משעבוד מצרים, אלא יציאה ושחרור מכל המיצרים שבעולם.
ישנם מיצרים מצד השעבוד הפיזי לזולת, המיצר ומגביל את רוח האדם. אך ישנם גם מיצרים מצד קטנות הרוח של החברה החופשית כביכול. מיצרים מצד קטנות הדעת העצמית, וההרגלים הכפויים, מיצרים מצד קשיי הפרנסה וכו'.
החרות האמיתית זו הנותנת לצלם אלקים שבאדם את צביונו המהותי, היא זו המשחררת אותו מכל המיצרים גם העצמיים. – זו משמעותו האקטואלית של תוכן יציאת מצרים.
אותה מצרים של אז ושעבודה, כבר איננה, המיצרים שבכל דור ודור ובכל אדם המשעבדים את רוח האדם ונוטלים טעם חייו, לא חסרים. אשר על כן מטרת החג ובעיקר חגינו זה שאיננו רק זכר ליציאת מצרים בעבר, להוציא את האדם מכל המיצרים בהם הוא נתון וממררים את חייו, ולהביאו לידי חרות ומרחב בהווה. בבחינת "מן המיצר קראתי י-ה ענני במרחב י-ה".
אך גם מצרים נוצרה ע'י ההשגחה. המיצר המצמצם וכובש את כוח החיים דוקא הוא מביא ע'י הלחץ להתגברות יתר של כוח זה.
תכליתה של גלות מצרים היתה להביא בסופו של דבר את עם ישראל לשיאים של התעלות רוחנית.
בני אברהם יצחק ויעקב, גדולי הדעת והרוח, אדירי האמונה והמוסר. רוחם הגדולה צומצמה ונכבשה בלחץ כביר בכבלי העבדות ועבודת הפרך, עד שהגיעו למט' שערי טומאה, ולכאורה כל ירושת האבות נמחתה חלילה מעל פני האדמה.
אך כוח רוחני זה לא נמחה כלל. להיפך הוא התכווץ פנימה וצבר בתוכו את כוחותיו, וכשהגיע שעת השחרור התפרץ ביתר כוח , בכוח איתנים.
מתוך עוצמת הירידה והשפלות עלה עם ישראל אל מעמד קריעת ים סוף, ומתן תורה, אל המרחבים הגדולים של האמונה האלקית.
כל בכל דור ודור ובכל אדם. הלחץ הנוצר בימי החול הארוכים, מיצר ומצמצם את כשרונו הרוחני של היחיד. אך אינו מבטל חלילה כוח רוחני זה, כוח זה הולך ומצטבר במעמקי רוחו. ובבוא החג ואורו, מתפרצת אנרגיה זו ביתר עוז והאדם זוכה להתחדשותם של חייו הרוחניים, לשאיבה רעננה ממקור החיים ליציאה מכל המיצרים. הוא עצמו יוצא ממצרים.
כיוצא בזה ייאמר על מצב דורנו בכללו. הדור הזה כולו דתיים וחילוניים כאחד, כולם בני אברהם יצחק ויעקב בני נביאים, בני תנאים ואמוראים, בני דורות רבים של צדיקים וקדושים, מאמינים בני מאמינים.
דורות רבים זרם לו זרם זה של אמונה וקדושה בכל שכבות העם באין מחסום. אך בדורות האחרונים בא זרם זה במיצר נורא, ורבים מבני האומה חדלו מלחיות על פיו, פנו לו עורף, וכאילו ח'ו נמחתה ירושת אבות מליבם.
אולם כאן קיימת תופעה חדשה של גלות מצרים במובנה הרוחני.
למרות שהמורשת הרוחנית שאיתה יצא עם ישראל ממצרים היתה דלה עקב השעבוד הארוך, ירושת האבות טבועה עמוק בלב ללא כליון וללא תמורה. על כן יוצר המצב הנוכחי של המיצרים לחץ גדול על האנרגיה הרוחנית שבלבבות אנרגיה זו מצטברת וכוחה גדל במיסתרים.
וכל זאת הכנה לגאולה העתידה העומדת אחר כותלינו. כאשר תתפרץ אנרגיה זו בכוח איתינים, ותניף את העם כולו לתכלית עלייתו ושלמותו.
"וכימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות".










חזור

 
www.moreshet.co.il
להארות והערות
Email:
cohnga@mail.biu.ac.il :דואר אלקטרוני

פקס: 5662720-02-972