הקהל / הקהל כהלכתו - פרטי המצווה / כל ישראל - מעמד התינוקות א'

כל ישראל - מעמד התינוקות א'
 

הטף, כדי לחנכם וכדי ליתן שכר למביאיהם

הטף לא יכול לבוא למעמד הקהל בכוחות עצמו, הוא נזקק להוריו שישאו אותו למקום. את הטעם להשתתפות הטף נותן רבי אלעזר בן עזריה "...הטף למה הם באים? ליתן שכר למביאיהן..." (חגיגה ג ע"א).

התורה מנמקת את השתתפותם של הבנים באומרה: "ובניהם אשר לא ידעו ישמעו לומדו ליראה את ד' אלהיכם..." (דברים ל"א י"ג).

לכאורה לא נובע מכאן שיש להביא למעמד גם תינוקות שאינם מסוגלים להבין את הנאמר במעמד הקהל. מכל מקום גדולי המפרשים דנים בסוגיה הזאת


שיטת הרמב''ן: המסוגל לשמוע – כדי ללמוד ושאינו מסוגל – ליתן שכר למביאיהן

הרמב"ן מבחין בין שתי קבוצות של טף, לגבי הסיבה שהתורה מורה להוריהם להביאם למעמד. התינוקות הקטנים "כדי ליתן שכר למביאיהם" ואילו הגדולים מהם כדי לחנכם במצוות.

על האמור בפרשת הקהל "ובניהם אשר לא ידעו ישמעו ולמדו ליראה את ד' אלהיכם..." (דברים ל"א י"ג) אומר הרמב"ן כי הדברים מתייחסים רק לגבי הטף המסוגל לשמוע ללמוד ולירא. "הם הטף כי ישמעו וישאלו והאבות ירגילום ויחנכו אותם כי אין הטף הזה יונקי שדיים אבל הם קטני השנים הקרובים להתחנך וזה טעם ילמדו ליראה בעתיד, כי למעלה אמר ולמדו ויראו. אבל רבותינו אמרו האנשים ללמוד והנשים לשמוע והטף למה בא? – ליתן שכר למביאיהם".


מהרש''א: מקביל קטנים שהגיעו לחינוך לקטנים שלא הגיעו לחינוך
כמו הרמב"ן כן המהרש"א דן בהגדרת הטף המשתתף ב"מעמד הקהל" ובוחן את מהות החיוב לנוכח שני הטעמים: הטעם הכתוב בתורה וטעמו של רבי אלעזר בן עזריה. מסקנתו:

"ויש לומר, דההוא קרא [=שהפסוק ההוא עוסק] בקטנים שהגיעו כבר לחינוך והם בכלל שמיעה ולימוד.

"ואשר לא ידעו" – היינו: שאינן יודעים לשמור ולעשות... ואם כן, הטף דהכא [=שנזכר כאן בפסוק הראשון]... איירי [...מדובר, עוסק] בקטנים שלא הגיעו לחינוך, ואינן בכלל שמיעה ולימוד, ולמה הם באים? אלא כדי ליתן שכר למביאיהן, ולכך כללן יחד עם האנשים והנשים, ליתן שכר להם על שמביאין אותן" (מהרש"א חגיגה ג. ד"ה "נשים באות").




חזור

 
www.moreshet.co.il
להארות והערות
Email:
cohnga@mail.biu.ac.il :דואר אלקטרוני

פקס: 5662720-02-972