הקהל / הקהל כהלכתו - פרטי המצווה / זמנה של מצוות הקהל - ג'

זמנה של מצוות הקהל - ג'
 

היום: מוצאי יום טוב ראשון של סכות

במשנה (סוטה ז' ח') מצינו כי הקהל נערך במוצאי יום טוב ראשון של חג. וכך גם פסק הרמב"ם. אולם התורה אינה מציינת במפורש באיזה יום מימי הסוכות יערך המעמד אלא מסתפקת בהגדרה כללית יותר: "בבוא כל ישראל לראות את פני ה' אלוהיך" (דברים ל"א י"א), מהו אם כן המקור לזמן שקבעה המשנה? התשובה לכך נמצאת בדרשת הגמרא את הפסוק שבתורה:

"ואי כתב רחמנא [=ואילו הסתפקה התורה בכתיבת המילים]: "בחג הסוכות" – הווא אמינא [=הייתי יכול לחשוב ולומר] אפילו [ב...] יום טוב אחרון [ולכן] כתב רחמנא [=כתבה התורה] "בבוא כל ישראל" [שמשמעותו] מאתחלתא דמועד [=מיד בתחילת המועד]"
(בבלי סוטה מ"א).

התוספות מפרשים:
"ונראה דלהני איצטריך [=שלכך נזקק הכתוב לכתוב הביטוי "במועד"] משום [שהביטוי] ד"בבא כל ישראל לראות", משמע מאתחלתא דמועד [=בתחילת המועד] ביום ראשון [של חג] – קא משמע לן [=משמיע לנו הכתוב] "במועד" דמשמע: בתוך המועד. ואהני [=ומועיל הביטוי] "בבא כל ישראל" [בכך ש...] דמשמע מאתחלתא דמועד – לא ביום ב' [של מועד] או ביום ג' – אלא במוצאי יום טוב ראשון" (תוספות סוטה מ"א ע"א ד"ה "כתב רחמנא")


שיטת רש''י: בא' דחול המועד

רש"י אומר שמלכתחילה אמנם יש לקיים את המעמד במוצאי יום טוב ראשון של סוכות. אלא שדחו את המעמד ביום אחד לא' דחול המועד וזאת משום שצריך היה להכין בימה מיוחדת למושב המלך והקמתה אינה דוחה שבת או יום טוב:

"ומיהו ביום טוב ראשון לא [נערך "הקהל"] שאין תיקון הבימה דוחה לא את השבת ולא יום טוב ומאתמול נמי לא עבדינן (את הבימה) דדחקה לה עזרה... (רש"י סוטה מ"א: ד"ה מאימתי מתחיל מועד).

המונח "דחקה לה עזרה" פירושו שאין להקים מראש את הבימה בעזרת ישראל, כדי שלא לצמצם את שטחה ולהפריע לעבודת המקדש ולהקרבת הקרבנות.



גירסה בירושלמי: מוצאי יום טוב אחרון
לירושלמי גירסה אחרת של נוסח המשנה לגבי מועד הקהל:
"מוצאי יום טוב האחרון של חג, בשמיני, במוצאי שביעית..." (ירושלמי סוטה פרק ז' הלכה א')

פרשני הירושלמי נחלקו באשר לגירסה "מוצאי יום טוב האחרון". יש הגורסים שזאת טעות סופר והכוונה כבבלי למוצאי יום טוב ראשון ויש הסוברים שהירושלמי אכן קובע את מועד הקהל למוצאי שמיני עצרת.

הרב שלמה יוסף זוין חולק על הפרשנים המאשרים את גירסת "מוצאי יום טוב אחרון":
"אבל הדברים דחוקים מאד: "מוצאי יום טוב אחרון"... מובנו מוצאי שמיני עצרת ולא מוצאי חול המועד, ומוצאי שמיני עצרת ודעי אי אפשר לומר – הכתוב אומר במפורש "במועד" ו"בחג הסוכות"! (הרב זוין "לאור ההלכה").

לעומתו אימץ האברבנאל את גירסת הירושלמי:
"ובאה בקבלתם שבשמיני חג העצרת לא קודם לזה בשאר ימי החג" (אברבנאל "וילך").





חזור

 
www.moreshet.co.il
להארות והערות
Email:
cohnga@mail.biu.ac.il :דואר אלקטרוני

פקס: 5662720-02-972