לירושלמי גירסה אחרת של נוסח המשנה לגבי מועד הקהל:
"מוצאי יום טוב האחרון של חג, בשמיני, במוצאי שביעית..." (ירושלמי סוטה פרק ז' הלכה א')
פרשני הירושלמי נחלקו באשר לגירסה "מוצאי יום טוב האחרון". יש הגורסים שזאת טעות סופר והכוונה כבבלי למוצאי יום טוב ראשון ויש הסוברים שהירושלמי אכן קובע את מועד הקהל למוצאי שמיני עצרת.
הרב שלמה יוסף זוין חולק על הפרשנים המאשרים את גירסת "מוצאי יום טוב אחרון":
"אבל הדברים דחוקים מאד: "מוצאי יום טוב אחרון"... מובנו מוצאי שמיני עצרת ולא מוצאי חול המועד, ומוצאי שמיני עצרת ודעי אי אפשר לומר – הכתוב אומר במפורש "במועד" ו"בחג הסוכות"! (הרב זוין "לאור ההלכה").
לעומתו אימץ האברבנאל את גירסת הירושלמי:
"ובאה בקבלתם שבשמיני חג העצרת לא קודם לזה בשאר ימי החג" (אברבנאל "וילך").
|