|
|
ברכת השחר- שלא עשני אישה / שעשני כרצונו
|
|
הרב יובל שרלו היקר,
התעסקתי הרבה זמן בשאלה זאת ולא מצאתי תשובה.
אשמח לשאול אותך .
באחת מברכות השחר אומרים- הגברים- שלא עשני אישה, והנשים- שעשני כרצונו.
1. למה הגבר לא אומר שעשני גבר- ואז הברכה המקבילה הייתה שעשני אישה.
2. למה לא טוב להיות אישה? מה טוב בלהיות גבר?
3. למה לא להשוות את הנוסח ושכולם יאמרו "שעשני כרצונו" ?
אשמח אם תענה לי בהקדם האפשרי,
בתודה לירון .
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
שאלות חשובות מעיין אלה מאפשרות יותר ממסלול אחד של תשובה.
בשעה שתוקנו הברכות סביר מאוד להניח כי היה הרבה יותר טוב להיות גבר מסיבות שונות. גם חברתיות. גם דתיות.
על כן, הגבר מברך שלא עשני אישה ואילו האישה מברכת שעשני כרצונו.
נכון יהיה לומר כי לא זו בלבד שהפערים השתנו מאוד, אלא שהתפיסה שלנו היום קרובה יותר לתפיסה הרואה בשמחה את הגיוון בעולם, ואת אי-הדרוג בין איש ואישה.
השאלה העומדת לדיון היא מה לעשות עם עובדה זו.
מבין המסלולים, נראה לי יותר נכון לבחור בעמדה הזו: אנחנו נמנעים מלפגוע בסידור התפילה כפי שהוא. אלא שאנחנו יכולים להעניק לברכות האלה משמעות יותר מכוונת ומדויקת. הודאה של הגברים על כך שהם זוכים לקיים גם מצוות העשה שהזמן גרמן. הודאה של הנשים שהן נבראו ברצון ד׳ בדרכן המיוחדת.
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
ברכת השחר- שלא עשני אישה / שעשני כרצונו
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
שלא עשני אשה
- אשה אחת, 17/11/2013
כי גבר רואה את האגו שלו, כמה הוא ''לא'' משהו אחר. וכי זה מתאים ל``שלא עשני גוי, שלא עשני עבד``, כי מדובר כאן על כמות המצוות, לגוי יש הכי פחות לעבד יש יותר ולאשה יש אף יותר אבל לו, לגבר, יש הכי הרבה. ''לא בטוחה שזה שייך היום אבל נגיד.''
אין דבר טוב בלהיות גבר, יותר טוב להיות אשה. ויש הרבה סיבות אבל לא כאן המקום להרחיב.
``שעשני כרצונו`` נכתב בסידור רק לאחר מכן, פעם רוב הנשים לא ידעו לקרוא ולכן הנוסח הותאם לגברים.
לדעתי בתקופות הקודמות היה יותר טוב ללדת בנים כי אז האשה נידה רק שבוע ולא שבועיים.
|
|
|
|
|
|
|